7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟

دلایل میل خوردن غذاهای شیرین یا شور چیست؟

4045 7 desire چرا چطور میل به شوری و شیرینی شکر و نمک داریم بهترین فوق تخصص گوارش معده خوب در اصفهانsalty and sweet - 7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟

7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟، وقتی صحبت از هوس های غذایی می شود، احتمالاً در یکی از دو دسته قرار می گیرید. ممکن است هوس چیزهای شیرینی مانند کلوچه یا شکلات داشته باشید. یا ممکن است یک کیسه بزرگ چیپس سیب زمینی یا چوب شور شور میل کنید. شاید شما هوس هر دو را دارید؟ اما در مورد انواع غذاهایی که میل می کنید، چیزهای زیادی می توان گفت که باعث کاهش وزن و لاغری یا افزایش وزن و حتی سئو تغذیه میشود.

علت اصلی مصرف شکر و نمک چیست؟

دلایلی که ما شکر و نمک میل می کنیم تا حدی فیزیولوژیکی، بخشی روانی و تا حدودی به دلیل محیطی است که در آن زندگی می کنیم. بدن انسان تا حدودی شبیه ماشین عمل می کند. شما سوخت را در باک می ریزید و سپس رانندگی می کنید. اگر بدن سوخت مورد نیاز خود را دریافت نکند، میل شدید بدنی یا همان گرسنگی می تواند آشکار شود.

بدن شما به چه نوع سوختی نیاز دارد؟ دکتر هرندی زاده فوق تخصص لاپاراسکوپی در مقاله 7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟ می گوید مصرف متعادل کربوهیدرات های پر فیبر، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم در طول روز مورد نیاز بدن میباشد. آیا شما مقصر این سه عامل هستید که می تواند به هوس ها کمک کند؟

1. خودت را گرسنه نگه ندار

فکر می کنید خوردن قهوه برای صبحانه و سالاد برای ناهار “خوب” هستید؟ در واقع، شما در بعدازظهر و عصر خود را برای گرسنگی آماده می کنید. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، بدنتان سریع ترین سوختی را که فکرش را می‌کند مثل غلات تصفیه شده و قندهای ساده می خواهد. اینها همچنین به عنوان کربوهیدرات های خالی مانند چیپس و همچنین آب نبات و کوکی ها شناخته می شوند که بدن شما هوس میکند.

کالری و چربی ذخیره شده در بدن

انباشتن این مواد در اواخر روز در بدن به این معنی است که کالری ها به صورت چربی ذخیره می شوند. یکی دیگر از تله‌های محبوبی که ممکن است در آن مقصر باشید، حذف وعده های غذایی یا انتظار طولانی بین وعده های غذایی برای خوردن است که منجر به گرسنگی قابل توجهی می‌شود، که باعث می شود شما هوس هر چیز شیرین یا شوری را که به دستتان می‌آید، بکنید.

فوق تخصص بیماری های معده در اصفهان

داشتن ذهنیت همه یا هیچ اشتباه است. ممنوع کردن همه غذاها با شکر یا نمک، می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. فوق تخصص بیماری های معده بیان میکند برخی تحقیقات نشان می‌دهند که حذف غذاهای شیرین و شور باعث می‌شود کمتر هوس کنید. اما در نهایت، بیشتر مردم تمایل دارند که تسلیم شوند و خوردن غذاهایی را که محدود کرده‌اند از سر بگیرند. این اغلب منجر به پرخوری می شود.

2. متوجه نیستید که شکر و نمک چقدر می توانند اعتیادآور باشند

چرا ما هوس شکر و نمک داریم؟ مهمترین نکته که وجود دارد این است که برخی مواد غذایی طعم خوبی دارند و وسوسه انگیز هستند. بسیاری از شرکت های مواد غذایی تحقیقاتی را انجام می دهند تا مشخص کنند کدام اجزای غذایی بیشتر جوانه های چشایی مصرف کنندگان را وسوسه می‌کنند.

ادامه مطلب  6 توصیه تغذیه سالم و موثر بعد از انواع جراحی چاقی

دکتر خوب معده در اصفهان بیان میکند مغز ما برای لذت بردن از چیزهایی که ما را خوشحال می کند، طراحی شده است. شکر، به ویژه، مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین را آزاد می کند که به ما احساس خوبی می دهد. این باعث می شود که بخواهیم آن حس خوب را بارها و بارها، در روز تجربه کنیم.

اعتیاد به مصرف مستمر شیرینی جات

بسیاری از مردم می گویند که «معتاد به شکر» هستند و شکر واقعی و شیرین کننده های مصنوعی را به اشکال مختلف مصرف می کنند. و برخی از غذاها و نوشیدنی های شیرین و شور به طرز باور نکردنی اعتیادآور هستند. به همین دلیل است که بسیاری از غذاهای فرآوری شده مملو از شیرینی یا شوری هستند که باعث آزاد شدن دوپامین می شوند، یک ماده شیمیایی مغز که ما را به انجام رفتارهای پاداش انگیز تشویق می کند.

غذاهای شیرین و شور

با گذشت زمان، تحمل ما نسبت به غذاهای شیرین و شور افزایش می یابد و ما به پاداش بیشتری نیاز داریم. ما اساساً جوانه های چشایی خود را تغذیه می کنیم. این فرایند یک چرخه معیوب را ایجاد می‌کند، زیرا جوانه های چشایی معمولاً هوس چیزی را دارند که به آنها می‌خورانید. بسیار کمک کننده است که غذاهای شیرین و شور به ویژه غذاهای فرآوری شده در دسترس نباشند. به ویژه برای بچه ها بسیار چالش برانگیز است که وسوسه طبیعی این غذاهای اعتیادآور را نادیده بگیرند و با هوس ها در محیط مدرسه و خانه مبارزه کنند.

3. شما به بدن خود گوش نمی دهید

خوردن یک خوراکی شیرین یا شور؟ قبل از افراط، میزان خستگی خود را بررسی کنید. دکتر هرندی زاده فوق تخصص جراحی چاقی خاطر نشان  میکند: تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی خسته هستید، به احتمال زیاد به هر چیزی که میل دارید روی می آورید تا انرژی بیشتری کسب کنید. شاید متوجه شوید که تنقلات شور مصرف می کنید. دفعه بعد که این اتفاق افتاد، به سطح استرس خود توجه کنید. او می‌گوید: «استرس ممکن است توانایی غدد آدرنال شما برای تنظیم سدیم را مختل کند، که ممکن است منجر به میل به نمک شود.

تشنگی را نیز در نظر بگیرید

برخی تحقیقات نشان می دهد که اشتباه گرفتن کم آبی با گرسنگی ممکن است باعث ایجاد هوس میل به شوری و شیرینی نیز شود. در نهایت، اگر دیابت دارید، احتمالاً می دانید که بیشتر از سایر افراد گرسنه می شوید. اما گرسنگی بیش از حد می تواند به این معنی باشد که قند خون شما خیلی بالا یا خیلی پایین است.

اگر متوجه شدید که هوس شیرینی جات می کنید، ابتدا قند خون خود را چک کنید. چنانچه بیش از 200 است، پیاده روی یا ورزش های قلبی عروقی سبک تا متوسط ​​را امتحان کنید، یک لیوان بزرگ آب بنوشید. با تجویز دکتر فوق تخصص معده، انسولین مصرف کنید. ممکن قند خون شما کمتر از 80 باشد، 15 گرم کربوهیدرات بخورید تا آن را به محدوده ایمن برگردانید. درک دلایل هوس کردن این غذاهای شیرین و شور می تواند به شما کمک کند تا این هوس ها را کاهش دهید و به سمت یک رژیم غذایی متعادل تر حرکت کنید.

میل به شکر بدترین است.

مثل این است که لشکر کوچکی از شرورها شما را گرفته و شکنجه می‌کنند تا اینکه به آنها دانه‌های ژله‌ای غذا بدهید، درست است؟ اغلب به این ولع تسلیم شوید و ممکن است خود را برای نتایج منفی سلامتی آماده کنید. تمام آن قند اضافی می تواند منجر به دریافت کالری بیشتر شود و به التهاب مزمن کمک کند. در یک کارآزمایی تصادفی سازی و کنترل شده روی ۲۹ مرد جوان سالم، مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند نشانگرهای خونی التهابی را تنها در سه هفته افزایش داد.

ادامه مطلب  18 عامل موثر بعد از جراحی چاقی 1401

خطرات چاقی و اضافه وزن

داده های یک مطالعه نشان داد که کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر با کاهش نشانگرهای زیستی التهابی و بیماری های مزمن مرتبط است. با توجه به این تحقیقات، تعجب آور نیست که مصرف بیش از حد شکر با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و چاقی و اضافه وزن مرتبط است.

با این حال، مقاومت در برابر هوس شکر هنوز هم بسیار سخت است. هوس شکر روی همه افراد تأثیر می گذارد. از جمله من و شما. اغلب بیماران در این مورد از ما می پرسند، بنابراین فکر کردیم که توضیح دهیم چرا این اتفاق می افتد و چه کاری برای مبارزه با آنها می توانید انجام دهید.

علاقه مندی به غذاهای شیرین

نکته کلیدی برای مقابله با میل به شکر این است که با درک اینکه چرا در وهله اول آن را دریافت می کنید، شروع کنید. تا حدودی، سخت است از شیرینی بگذریم چرا که بدن ما از گلوکز به عنوان منبع سوخت اولیه استفاده می کند، بنابراین مغز ما به غذاهای شیرین علاقه مند شده است. مصرف شکر باعث فعال شدن سیستم دوپامین مزولیمبیک می شود که سیستم پاداش مغز است.

برنامه ریزی برای رژیم غذایی سالم

دوپامین، پیام رسان شیمیایی احساس خوب، سپس آزاد می شود و میل ما به قند را تقویت می کند. زمانی که ما مکرراً غذاهای شیرین مصرف می کنیم، مغزمان با نیاز به قند بیشتری سازگار می شود تا همان احساس لذت بخش را بدست آورد. به عبارت دیگر، هر چه شکر بیشتری مصرف کنید، بیشتر آن را تقاضا دارید. ذهن ما برای لذت بردن از شیرینی ها طراحی شده اند، اما چرا گاهی اوقات واقعا هوس شکر می کنیم؟

در ابتدای مقاله 7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟ گفته شد این ولع می تواند به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی و نشانه های محیطی باشد.

4 دلیل که شما میل به شکر دارید

چهار علت شایع و کارهایی که باید در هنگام خوردن شیرینی انجام دهید را در ادامه نوشته 7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟ مطالعه کنید.

1. علت میل به شکر:

شما به اندازه کافی غذا نخوردید یا چیزهای اشتباهی خوردید. وقتی کالری کافی نمی خورید، بدن شما شروع به جستجوی سوخت سریع به عنوان راهی برای جبران می کند. پس چه اتفاقی می افتد؟ هوس شکر می کنی! شکر به شما انرژی سریع می دهد، حتی اگر لزوماً انرژی با کیفیتی نباشد.

هوس به شکر یا شیرینی را چطور متوقف کنیم؟

یکی از راه های دور زدن این معمای کوچک این است که فقط یک چیز شیرین با شیرین کننده مصنوعی در آن انتخاب کنید، درست است؟ اشتباه! بسیار اشتباه است. شیرین کننده های مصنوعی ممکن است به طور لحظه ای این میل به شیرینی را ارضا کنند، اما بدن شما را فریب می دهند که فکر کند سوخت دریافت می‌کند در حالی که اینطور نیست. بدن شما به زودی به دنبال کالری های بیشتری می گردد و درست به همان جایی که شروع کرده اید بازگشته اید.

2. علت ولع قند

عادت بدی را انتخاب کردید!!!. برخی افراد بدون اینکه متوجه شوند بطور مستمر آدامس می جوند. برخی از مردم در تمام عمر خود ناخن های خود را میخورند. و آه از این عادت بد، برخی از مردم هر روز در ساعت 3 بعد از ظهر یک شکلات می خورند، زیرا، آنها هر روز در این ساعت می خوابند، بله، همه عادت های بدی هستند. وقتی چیزی تبدیل به عادت می شود، به خصوص در مورد غذا، باید از خود بپرسید: آیا از انجام آن آگاه هستم؟ آیا واقعاً می خواهم آن را انجام دهم؟ آیا واقعاً هوس چیزی که می‌خورم دارم؟

افزایش سیستم دفاعی بدن

زمانی که واقعا گرسنه هستید و در طول روز به اندازه کافی غذا نخورده اید، مقابله با هوس خود در ساعت 3 بعدازظهر کار خیلی سختی خواهد بود. اما اگر در طول روز شروع به خوردن مداوم تری کنید و کالری کافی و انواع مناسب دریافت کنید، سیستم دفاعی شما بالا رفته و تغییر این عادت آسان تر است.

ادامه مطلب  جراحی لاپاراسکوپی چاقی در اصفهان

چگونه هوس را متوقف کنیم

یکی از مواردی که اغلب برای ترک عادت شیرین بعد از ظهر یا بعد از شام پیشنهاد می‌کنم، علاوه بر اطمینان از مصرف کالری و درشت مغذی های کافی این است که نوشیدنی شیرین را با یک چای گیاهی شیرین جایگزین کنید. این به ویژه برای شکلات های بعد از ظهر خوب است. چای اجازه می دهد تا این فرایند ادامه یابد، و عادت هوس شیرینی از بین می رود. چای های شیرین طبیعی، مانند چای سیب یا بادام وانیلی، که کالری ندارند و هیچ چیز مصنوعی اضافه نمی کنند، گزینه های خوبی هستند.

3. شما نشاسته زیادی خوردید و چربی و یا پروتئین کافی نداشتید

وقتی یک غذای سنگین و نشاسته‌ای می خورید، مانند یک کاسه غول پیکر اسپاگتی مادربزرگ، تقریباً خودتان را برای یک ولع تضمینی ژلاتو آماده می‌کنید. تمام آن ماکارونی بدون فیبر یا پروتئین و بسته به سس، شاید چربی کافی هم نباشد، مانند یک کاسه بزرگ قند است که منجر به افزایش قند خون و سقوط می‌شود و شما را به دنبال قند بیشتر می‌اندازد! کالری موجود در آن کاسه اسپاگتی به سرعت جذب می شود و باعث نمی شود که شما احساس سیری کنید.

مقابله با هوس را متوقف کنیم

دوستدار پاستا چه کار باید بکند؟ ابتدا کنترل صحیح غذا خوردن را تمرین کنید. در مرحله بعد، کمی روغن زیتون برای مقداری چربی سالم و مقداری پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی خود اضافه کنید. به کمی پروتئین برای سیری و کمک به جلوگیری از افزایش و افت قند خون که باعث می شود کمی بعد از پایان غذا خوردن شما هوس قند کنید، نیاز دارید.

دکتر هرندی زاده جراح چاقی همچنین پیشنهاد می کند کاسه ماکارونی خود را به جای یک کاسه پاستا با چند نوع سبزی یا سالاد سالم همراه با روغن زیتون سالم جایگزین کنید. این برای شروع تغییر رژیم غذایی موثر است.

4. زیاد غذاهای شور مصرف می کنید؟!!

وقتی بیرون غذا می خورید یا غذاهای بسیار فرآوری شده و بسته بندی شده می خورید، سدیم غذای شما بیشتر از آن چیزی است که احتمالاً تصور می کنید. این معمولاً صادق است حتی زمانی که شما در حال خوردن غذای سالمی مانند سالمون کبابی و اسفناج سرخ شده یا بخارپز شده هستید. نکته اصلی این است: اغلب اوقات، هر چه غذای شما شورتر باشد، ولع شیرینی شما بیشتر است.

هوس شوری را چطور را متوقف کنیم؟

اولین قدم در اینجا این است که آگاه باشید که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. فقط آگاه بودن ممکن است هوس میل به شوری را کاهش دهد. سپس، هرچه بیشتر از چیپس یا سیب زمینی سرخ شده صرف نظر کنید، کمتر شیرینی یا تنقلاتی مثل دونات یا کلوچه میل خواهید کرد.

وقتی غذاهای طبیعی نمکی مانند پنیر یا زیتون را در مقایسه با غذاهای بسیار فرآوری شده مصرف کنید، هوس شیرینی شما کاهش می یابد. سپس، زمانی که این هوس ظاهر می شود، تمایل دارید به سراغ میان وعده های طبیعی شیرین، مانند چای گیاهی یا میوه بروید.صرف نظر از هوس، انتخاب غذاهای سالم تر و کامل منجر به پیشرفت سلامتی شما خواهد بود.

دکتر فوق تخصص معده در اصفهان

آگاه باشید مقاله 7 دلیل چرا میل به غذاهای شور و شیرینی داریم؟، صرفا برای اهداف آموزشی است و قرار نیست جایگزین توصیه های بهترین دکتر گوارش اصفهان یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شود. دکتر هرندی زاده شما را تشویق می کند که هر گونه سوال یا نگرانی ممکن است داشته باشید با ایشان در میان بگذارید. برای قرار ملاقات و مشاوره دکتر فوق تخصص گوارش بزرگسالان اصفهان با شماره  ۰۹۱۳۸۷۳۶۳۸۶ در تماس باشید.

در صورت تمایل این صفحه را به اشتراک در آورید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *