12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

علت عمده اضافه وزن و چاقی در نوجوانان چیست

2994 2 obesity خطرات علت اضافه وزن در کودکان و نوجوانان دکتر فوق تخصص چاقی لاغری در تهران اصفهان درمان عوارض چاقی children - 12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان، چاقی دوران کودکی یک وضعیت پزشکی جدی است که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. این به ویژه نگران کننده است زیرا وزن اضافی اغلب کودکان را در مسیر مشکلات سلامتی قرار می دهد که در بزرگسالی با بیماری های همچون دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا و … مواجه می شوند. چاقی دوران کودکی نیز می تواند منجر به کاهش عزت نفس و افسردگی شود. توصیه می شود برای رژیم غذایی و کاهش اضافه وزن چاقی از همین الان برنامه جدی را در دستور کار خود قرار دهید.

درمان چاقی در نوجوانی

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش چاقی در دوران کودکی، بهبود عادات غذایی و ورزش در تمام اعضای خانواده است. درمان و پیشگیری از چاقی دوران کودکی به محافظت از سلامت کودک شما در حال حاضر و آینده کمک می کند.

بیماری و عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

چاق بودن عوارض و بیماری های متعددی را برای کودکان و نوجوانان در پی دارد. چاقی کودکان، آینده همه نوجوانان و کودکان مبتلا به آن را به خطر می‌اندازد. خطرات و عوارض چاقی کودکان، آنها را در مسیر بیماری‌‎هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول، کاهش عزت نفس و افسردگی بالا قرار می‌دهد. همان طور که پیش تر در مقاله 12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان بیان شد یکی از بهترین راهکارها برای درمان چاقی کودکان بهبود عادات غذایی و ورزش در تمام اعضای خانواده است.

علائم چاقی کودکان

همه کودکان و نوجوانانی که چاق هستند اضافه وزن ندارند. برخی از کودکان فریم بدنی بزرگتر از حد متوسط دارند. و کودکان به طور معمول مقادیر مختلفی از چربی بدن را در مراحل مختلف رشد حمل می کنند. بنابراین ممکن است از ظاهر فرزندتان ندانید که آیا اضافه وزنش یک نگرانی برای سلامتی است یا خیر. برای پی بردن به این موضوع بهتر است با بهترین دکتر متخصص چاقی مشورت کنید تا نگرانی هایتان را برطرف کنید.

ادامه مطلب  8 نشانه بیماری دامپینگ را بشناسید

دکتر خوب درمان چاقی در اصفهان

شاخص توده بدنی (BMI) که دستورالعملی برای وزن در رابطه با قد ارائه می دهد، معیار پذیرفته شده اضافه وزن و چاقی است. دکتر خوب درمان چاقی در اصفهان، فرزند شما را  می‌تواند از نمودارهای رشد، شاخص توده بدنی و در صورت لزوم از آزمایش‌های دیگر مورد ارزیابی قرار دهد تا به شما کمک کند تا بفهمید وزن فرزندتان می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند یا خیر.

درمان سریع چاقی کودکان

اگر نگران این هستید که فرزندتان بیش از حد وزن اضافه کند، با پزشک چاقی لاغری مشورت کنید. دکتر متخصص درمان چاقی تاریخچه رشد و تکامل فرزند شما، تاریخچه وزن به ازای قد خانواده شما و جایی که فرزند شما در نمودارهای رشد قرار می گیرد را در نظر می گیرد. این می تواند به تعیین اینکه آیا وزن کودک شما در محدوده ناسالم است یا خیر کمک کند.

علل چاقی و درمان آن در کودکان

2994 2 obesity خطرات علل اضافه وزن در کودکان و نوجوانان دکتر فوق تخصص چاقی لاغری در تهران اصفهان درمان عوارض چاقی children - 12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

مسائل مربوط به سبک زندگی، فعالیت بسیار کم و مصرف زیاد کالری از غذا و نوشیدنی، از عوامل اصلی چاقی در دوران کودکی هستند. اما عوامل ژنتیکی و هورمونی نیز ممکن است در علت چاقی کودکان و نوجوانان نقش داشته باشند.

خطرات چاقی در کودکان

معمولا بسیاری از عوامل دست به دست هم می دهند تا خطر اضافه وزن را در کودک شما افزایش دهند. در ادامه مقاله 12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان به این عوامل می پردازیم.

1- رژیم غذایی در چاقی

خوردن منظم غذاهای پرکالری، مانند فست فودها، محصولات پخته شده و تنقلات ماشین فروش، می تواند باعث افزایش وزن کودک شما شود. آب نبات و دسر همچنین می تواند باعث افزایش وزن شود و شواهد بیشتر و بیشتر به نوشیدنی های شیرین از جمله آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی به عنوان مقصر چاقی در برخی افراد اشاره می کنند.

2- عدم ورزش و تحرک کافی

کودکانی که زیاد ورزش نمی کنند، به دلیل اینکه کالری زیادی نمی سوزانند، بیشتر دچار اضافه وزن می شوند. زمان زیادی که صرف فعالیت های کم یا بی تحرک می شود، مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی نیز به این مشکل کمک می کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که در برنامه های تلویزیونی نیز اغلب تبلیغاتی برای غذاهای ناسالم ارائه می شود.

3- عوامل خانوادگی

اگر فرزند شما از خانواده ای با افراد دارای اضافه وزن است، احتمال افزایش وزن او بیشتر است. این امر به ویژه در محیطی که غذاهای پرکالری همیشه در دسترس هستند و فعالیت بدنی تشویق نمی شود، بیشتر صادق است.

4- عوامل روانشناسی

استرس شخصی، والدین و خانواده می تواند خطر چاقی را در کودک افزایش دهد. برخی از کودکان برای کنار آمدن با مشکلات یا مقابله با احساسات، مانند استرس، یا مبارزه با کسالت، پرخوری می کنند. والدین آنها ممکن است تمایلات مشابهی داشته باشند.

ادامه مطلب  12 نکته کاهش وزن و لاغری از دکتر هرندی زاده

5- عوامل اجتماعی و اقتصادی

مردم در برخی جوامع منابع محدود و دسترسی محدودی به سوپرمارکت ها دارند. در نتیجه، آنها ممکن است غذاهای مناسبی بخرند که به سرعت فاسد نمی شوند، مانند غذاهای یخ زده، کیک و کلوچه. همچنین، افرادی که در محله های کم درآمد زندگی می کنند ممکن است به مکان امنی برای ورزش دسترسی نداشته باشند.

6- مصرف برخی داروهای خاص

برخی از داروهای تجویزی می توانند خطر ابتلا به چاقی در کودمان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را افزایش دهند. آنها شامل پردنیزون، لیتیوم، آمی تریپتیلین، پاروکستین (Paxil)، گاباپنتین (Neurontin، Gralise، Horizant) و پروپرانولول (Inderal، Hemangeol) هستند. دکتر هرندی زاده فوق تخصص درمان چاقی تاکید می کنند برای مصرف این قبیل داروها حتما با نظر پزشک متخصص باشد تا چنانچه عوارضی مشهود شد در سریع ترین زمان از مصرفشان جلوگیری بعمل آید.

عوارض چاقی در نوجوانان چیست

چاقی دوران کودکی اغلب باعث ایجاد عوارض در سلامت جسمی، اجتماعی و عاطفی کودک می شود.

7- عوارض جسمی چاقی دوران کودکی

  1. دیابت نوع 2 : این بیماری مزمن بر نحوه استفاده بدن کودک از قند (گلوکز) تأثیر می گذارد. چاقی و سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
  2. کلسترول بالا و فشار خون بالا : یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث شود که کودک شما به یک یا هر دوی این بیماری ها مبتلا شود. این عوامل می‌توانند در ایجاد پلاک ها در شریان ها نقش داشته باشند، که می‌تواند باعث تنگ شدن و سخت شدن شریان ها شود که احتمالاً منجر به حمله قلبی یا سکته در اواخر زندگی می‌شود.
  3. درد مفاصل : اضافه وزن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی باسن و زانو می شود. چاقی دوران کودکی می تواند باعث درد و گاهی آسیب در لگن، زانو و کمر شود.
  4. مشکلات تنفسی : آسم در کودکانی که اضافه وزن دارند شایع تر است. این کودکان همچنین بیشتر در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند، یک اختلال بالقوه جدی که در آن تنفس کودک به طور مکرر متوقف می شود و در طول خواب شروع می شود.
  5. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) : این اختلال که معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند، باعث ایجاد رسوبات چربی در کبد می شود. NAFLD می تواند منجر به زخم و آسیب کبدی شود.

عوارض اجتماعی و عاطفی چاقی

کودکانی که چاقی و اضافه وزن دارند ممکن است مورد آزار و اذیت همسالان خود قرار گیرند. این می تواند منجر به از دست دادن عزت نفس و افزایش خطر افسردگی و اضطراب شود. برای کمک به جلوگیری از اضافه وزن در فرزندتان، می توانید:

ادامه مطلب  تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع عمل جراحی چاقی

بهترین دارو برای چاقی کودکان

  1. تمایز قائل نشوید : تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید. همه منتفع خواهند شد و هیچ کس احساس نمی کند که متمایز شده است.
  2. میان وعده های سالم در دسترس داشته باشید : گزینه ها عبارتند از ذرت بو داده بدون کره، میوه ها با ماست کم چرب، هویج بچه با هوموس، یا غلات سبوس دار با شیر کم چرب.
  3. چندین بار غذاهای جدید ارائه دهید. اگر فرزندتان بلافاصله غذای جدیدی را دوست ندارد، ناامید نشوید. معمولاً برای پذیرش یک ماده غذایی نیاز به قرار گرفتن در معرض شرایط چندگانه و گذشت زمان است.
  4. جوایز غیرغذایی را انتخاب کنید : وعده آب نبات برای رفتار خوب ایده بدی است. سعی کنید با یک شهربازی یا استخر رفتن و بازی در آب مشوق فرزندتان باشید.
  5. مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد : برخی مطالعات نشان می دهد که خواب کم ممکن است خطر چاقی را افزایش دهد. کم خوابی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که منجر به افزایش اشتها می شود.

خطر اضافه وزن

همچنین، توصیه می شود که فرزندتان حداقل سالی یک بار برای معاینه کودک خوب به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کند. پزشک قد و وزن کودک شما را اندازه گیری می کند و BMI را از کمبود یا اضافه وزن مورد بررسی قرار می دهد. افزایش قابل توجهی در رتبه صدک BMI فرزند شما در طول یک سال ممکن است نشانه احتمالی این باشد که فرزند شما در معرض خطر اضافه وزن قرار دارد.

علت چاقی بی دلیل

اغلب علت چاقی بی دلیل می‌تواند به دلیل احتباس مایعات در بدن فرد، رشد غیرطبیعی، یبوست و یا دوران بارداری به وجود بیاید. اضافه وزن ناگهانی ممکن است موقتی، دائمی و یا سریع باشد. افزایش وزن ناگهانی سریع ممکن است به دلیل عوارض استفاده از برخی داروها هم قلمداد شود. برای بررسی بیشتر این موضوع باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با ارزیابی دقیق علت چاقی بی دلیل را انجام دهد.

چاقی و اضافه وزن

مقاله 12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان، صرفا برای اهداف آموزشی منشتر است و قرار نیست جایگزین توصیه های بهترین دکتر تغذیه برای چاقی در تهران یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شود. دکتر هرندی زاده شما را تشویق می کند که هر گونه سوال یا نگرانی ممکن است داشته باشید با ایشان در میان بگذارید. برای قرار ملاقات و مشاوره درمان چاقی خانگی با شماره  ۰۹۱۳۸۷۳۶۳۸۶ در تماس باشید.

در صورت تمایل این صفحه را به اشتراک در آورید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *