تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع عمل جراحی چاقی

مکمل غذایی بعد از جراحی چاقی

2996 diet after مککل غذایی مراقبت بعد از بای پس اسلیو لاغری تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی weight loss - تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع عمل جراحی چاقی

تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع عمل جراحی چاقی، بسته به روشی که در نهایت انجام می دهید، به مقداری مکمل غذایی نیاز خواهید داشت. بیمارانی که تحت یک روش کاملاً محدود کننده مانند گاسترکتومی اسلیو معده یا بای پس معده قرار می‌گیرند ممکن است به مقدار کمی مولتی ویتامین روزانه با سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مکمل بر اساس نتایج آزمایش خون دوره‌ای نیاز داشته باشند.

کلینیک جراحی چاقی در اصفهان

بیمارانی که تحت ترکیبی از روش‌های محدودکننده و سوء جذب مانند عمل بای پس معده یا سوئیچ اثنی عشر قرار می‌گیرند، تقریباً همیشه به مکمل‌های بیشتری نیاز دارند که می‌تواند شامل آهن، ویتامین D، کلسیم، ویتامین B12 و موارد دیگر باشد. درک و دنبال کردن اطلاعات بعد از عمل در مورد تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی، بسیار مهم است. بنابراین توصیه های جراح خود را دنبال کنید. در ادامه می‌توانید درباره ویتامین‌های رایج و کمبود آنها بیشتر بخوانید.

کلسیم و جراحی چاقی

کلسیم بسیاری از عملکردهای حیاتی را انجام می دهد و فراوان ترین ماده معدنی بدن ما است. این ماده معدنی مسئول حفظ سلامت دندان ها و نقش مهمی در لخته شدن خون و انقباض عضلات از جمله قلب است. کلسیم شاید بیشتر به دلیل تشکیل بیشتر ساختار استخوان های ما شناخته شده است. در واقع 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود.

دریافت منظم کلسیم

این به این دلیل است که بدن ما از استخوان ها به عنوان مخزن کلسیم برای حفظ هموستاز استفاده می کند. در حالی که گرفتن گه گاه کلسیم از استخوان ها برای بدن ما ضرری ندارد، اما در طول زمان می تواند به کاهش تراکم استخوان کمک کند. بنابراین، اطمینان از دریافت منظم کلسیم کافی ضروری است.

میزان مصرف کلسیم روزانه

ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و به همین دلیل است که بسیاری از مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D هستند. مصرف روزانه توصیه شده برای کلسیم حدود 1000 میلی گرم است، اگرچه جمعیت های مختلف به مقادیر متفاوتی به کلسیم نیاز دارند. به عنوان مثال، برای زنان بالای 51 سال 1200 میلی گرم در روز است، زیرا زنان پس از یائسگی دارای میزان بیشتری از دست دادن استخوان هستند.

موانع جذب کلسیم

این به این دلیل است که استروژن جذب کلسیم را افزایش می دهد و دفع آن را از بدن کاهش می دهد. همچنین، با افزایش سن، بدن ما اسید معده کمتری تولید می کند که مانع از جذب کلسیم می شود. یکی دیگر از عوامل موثر بر نیاز کلسیم بارداری یا شیردهی است. مادران شیرده نیاز بیشتری به کلسیم دارند و روزانه به 1200 میلی گرم نیازمند هستند.

مواد غذایی دارای کلسیم

از آنجایی که بدن ما نمی تواند کلسیم تولید کند، باید به اندازه کافی از غذاها و مواد غذایی مکمل دریافت کنیم. بسیاری از غذاها به طور طبیعی حاوی کلسیم هستند و سایر غذاها با مواد معدنی اضافه شده در طول فرآوری غنی می شوند. لبنیات به دلیل داشتن کلسیم غنی از یک فنجان شیر حاوی 300 میلی گرم کلسیم شناخته شده است. با این حال، بسیاری از غذاهای دیگر دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم هستند، به ویژه سبزیجات برگدار دارای کلسیم زیادی هستند.

غذاهای سرشار از کلسیم

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین راه برای اطمینان از دریافت روزانه کلسیم کافی است. در زیر منابع دیگر غذاهای سرشار از کلسیم آورده شده است:

  • 6 قاشق ماست ساده : 250 میلی گرم
  • ساردین : 325 میلی گرم
  • ½ فنجان توفو : 250 میلی گرم
  • کلم پیچ : 94 میلی گرم
  • کنسرو لوبیا سیاه : 240 میلی گرم

افراد گیاه خوار با رزژیم غذایی خاص

رژیم های غذایی خاص می توانند دریافت کلسیم کافی در هر روز را چالش برانگیز کنند، به ویژه برای گیاه خواران یا کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند. غذاهای غنی شده مانند سویا یا شیر بادام، غلات خشک و آب پرتقال می توانند کمک کننده باشند. با این حال، در غیر این صورت، یک مکمل می تواند به پر کردن شکاف کمبود کلسیم در بدن کمک کند.

نیاز روزانه به مصرف کلسیم

یک پزشک، متخصص تغذیه یا بهترین دکتر جراح چاقی ممکن است بسته به وضعیت پزشکی یا نیازهای تغذیه ای مکمل را توصیه کنند. به عنوان مثال، جراحی چاقی نیاز شما به کلسیم را تا حد زیادی افزایش می دهد. در حالی که بیشتر افراد روزانه به حدود 1000 میلی گرم نیاز دارند. فردی که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی یا بای پس معده Roux-en-Y قرار می گیرد به حدود 1200 تا 1500 میلی گرم روزانه نیاز دارد.

مصرف کلسیم بعد از عمل چاقی

پس از جراحی چاقی، نیاز به کلسیم ممکن است به حدود 1800-2400 میلی گرم افزایش یابد. این به این دلیل است که جراحی چاقی اندازه معده را کاهش می دهد و بر دریافت و جذب بسیاری از مواد مغذی مختلف تأثیر می گذارد. از آنجایی که بدن تنها می تواند حدود 500 میلی گرم کلسیم را در یک زمان جذب کند، مکمل ها اغلب به سه دوز در طول روز تقسیم می شوند.

آیا مصرف مکمل آهن بر دریافت کلسیم اثر می گذارد؟

یکی دیگر از جنبه های مهم دریافت کلسیم، تأثیر آن بر آهن است، زیرا نشان داده شده است که کلسیم جذب آن را مهار می کند. به همین دلیل، اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مصرف این مکمل ها را به طور جداگانه توصیه می کنند.

حفظ تراکم استخوان

از آنجایی که یکی از وظایف اصلی کلسیم حفظ تراکم استخوان است، مصرف کم این ماده معدنی می‌تواند استحکام استخوان را کاهش داده و منجر به پوکی استخوان شود که با استخوان‌های شکننده، شکننده و افزایش خطر شکستگی مشخص می‌شود. کمبود شدید کلسیم همچنین می‌تواند باعث ایجاد راشیتیسم در کودکان شود، اگرچه این مشکل در کمبود ویتامین D شایع‌تر است.

کمبود شدید کلسیم

علائم هیپوکلسمی یا کمبود شدید کلسیم شامل گیجی و از دست دادن حافظه، گرفتگی عضلات و اسپاسم است. در ایران تخمین زده می شود که حدود 44 درصد از جمعیت نیاز روزانه به کلسیم را برآورده نمی کنند. این ممکن است به دلیل مصرف کم لبنیات و سبزیجات برگ دار باشد که می‌تواند به کمبود سایر مواد مغذی کمک کند.

آزمایش تراکم استخوان

کمبود کلسیم لزوماً در آزمایش خون ظاهر نمی شود زیرا تنها 1 درصد کلسیم بدن در خون است. بنابراین، یک پزشک احتمالاً مکملی را بر اساس رژیم غذایی و وضعیت پزشکی توصیه می کند. اگر کمبود کلسیم نگران کننده باشد، پزشک ممکن است آزمایش تراکم استخوان را تجویز کند که به آن اسکن DEXA گفته می شود.

این مقدار کلسیم و سایر مواد معدنی ذخیره شده در استخوان ها را اندازه گیری می کند و همچنین می تواند پوکی استخوان یا استئوپنی (نشانه اولیه نازک شدن استخوان) را تشخیص دهد. این همچنین می تواند زمانی رخ دهد که فردی دچار کمبود وزن یا سوءتغذیه باشد.

کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای بدن است.

از آنجایی که بیشتر افراد کلسیم کافی دریافت نمی کنند، خوردن رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غذاهای سالم در هر روز، به ویژه پس از جراحی چاقی، ضروری است. دو مکمل اصلی کلسیم وجود دارد:

  1. کربنات کلسیم (که به بهترین شکل با غذا جذب می شود)
  2. و کلسیم سیترات (که می تواند با غذا یا بدون غذا مصرف شود).

مصرف بیش از حد کلسیم!

ویتامین‌های جویدنی بعد از عمل جراحی چاقی، محبوب هستند زیرا معمولاً به خوبی تحمل می‌شوند و به راحتی نسبت به انواع قرص‌ها جذب می‌شوند. همچنین مصرف بیش از حد کلسیم می تواند مضر باشد، اگرچه این امر رایج نیست. مهم است که سطح ویتامین و مواد معدنی خود را با یک متخصص تغذیه و پزشک بررسی کنید، که به بهترین وجه می تواند نیازهای فردی شما را تعیین کند و یک برنامه خاص ارائه دهد.

مس و جراحی چاقی

مس یک ماده معدنی کمیاب است که بدن ما از آن برای انجام چندین عملکرد مهم مختلف استفاده می کند. این توابع شامل ایجاد انرژی است. گذاشتن بافت همبند جدید و عروق خونی، فعال کردن ژن ها و حفظ سیستم ایمنی میباشند. مس همچنین برای رشد مغز، حیاتی است و به انجام واکنش های آنزیمی کمک می کند، که به مغز در کنترل انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین کمک می کند. این به سلول های مغز اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

چرا مصرف مس در دوران بارداری مهم است؟

مصرف مس کافی به خصوص در دوران بارداری بسیار مهم است. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده اند که کمبود مس در دوران بارداری ممکن است منجر به توسعه نیافتن مناطق مهم مغز شود که مسئول حافظه و یادگیری هستند. در حالی که کمبود مس به عنوان یک نگرانی برای سلامت عمومی در نظر گرفته نمی شود، در یک مطالعه مبتنی بر نظرسنجی مشخص شد که 8 تا 16 درصد از زنان دریافت مس ناکافی دارند.

کمبود مس نادر است!

دکتر هرندی زاده فوق تخصص لاپاراسکوپی معده در مقاله تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی اظهار می کنند بدن به مس زیادی نیاز ندارد. مقدار توصیه شده روزانه مس حدود 900 میکروگرم (mcg) در روز برای نوجوانان و بزرگسالان است. زنان باردار یا شیرده به مقداری بیشتر، تقریباً 1200 میکروگرم در روز نیاز دارند زیرا مس برای رشد مغز جنین بسیار مهم است.

عوارض مصرف زیاد مس در بدن

حد بالایی برای این ماده معدنی حدود 10000 میکروگرم است و مصرف بالای این سطح می تواند سمی باشد. اگرچه کمبود آن نادر است، برخی عوامل و شرایط سلامتی خطر کمبود را افزایش می‌دهند، از جمله نقص ژنتیکی، مصرف زیاد مکمل‌های دیگر (که می‌تواند بر جذب مس تأثیر بگذارد) و شرایط سیستم عصبی مرکزی. بیشتر مس در کبد ذخیره می شود و کمبود آن به آرامی در طول زمان ایجاد می شود.

جراحی کاهش وزن

یکی دیگر از شرایطی که می تواند منجر به کمبود شود، جراحی کاهش وزن است، زیرا این می تواند جذب را در روده کوچک کاهش دهد. سطوح پایین مس می تواند منجر به کم خونی، شکستگی استخوان، پوکی استخوان و مشکلات تیروئید شود.

بهترین منابع غذایی مس کدامند؟

مس در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود. برخی از بهترین منابع شامل صدف، غلات کامل، لوبیا، سیب زمینی، سبزیجات با برگ های تیره، گوشت ماهیچه و آجیل است. اگرچه میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای مس کمی هستند، این ماده معدنی به برخی از غلات صبحانه و سایر غذاهای مبتنی بر غلات اضافه می شود.

در زیر مقادیر مس موجود به طور طبیعی در چند غذای مختلف ذکر شده است:

  • جگر گاو : 12400 میکروگرم
  • صدف پخته شده : 1318 میکروگرم
  • قارچ شیتاکه پخته شده : 1300 میکروگرم
  • لوبیا سفید پخته شده : 608 میکروگرم
  • بادام : 330 میکروگرم
  • اسفناج پخته شده : 310 میکروگرم

علائم کمبود مس در بدن

خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند تضمین کند که شما هر روز مقدار زیادی مس دریافت می کنید. اگر فردی علائم کمبود مس (خستگی، مشکلات حافظه، مشکل در راه رفتن، رنگ پریدگی پوست، از دست دادن بینایی و غیره) را نشان دهد، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند. با این حال، این آزمایش همیشه قطعی نیست، زیرا عوامل دیگر می توانند به طور کاذب سطح مس خون فرد را افزایش دهند.

در عوض، پزشک ممکن است افزایش غذاهایی را که دارای مس بالایی هستند توصیه کند. مکمل همیشه توصیه نمی شود، زیرا آنها با چندین داروی مختلف (کنترل بارداری، آسپرین، ایبوپروفن، مکمل های روی) تداخل دارند.

نیازهای تغذیه ای بعد از جراحی چاقی

اگرچه کمبود مس نادر است، اما می تواند جدی باشد. افرادی که تحت عمل جراحی چاقی، به ویژه بای پس معده قرار گرفته اند، در معرض خطر بیشتری برای کمبود قرار دارند زیرا جذب دستگاه گوارش را کاهش می دهند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند خطر اکثر کمبودها را کاهش دهد، اگرچه یک متخصص تغذیه یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که تمام نیازهای تغذیه ای بعد از جراحی چاقی را برآورده می کنید.

فولات و جراحی چاقی

ویتامین B9، معروف به فولات، برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و رشد و عملکرد سلول‌های سالم ضروری است. فولات با ایجاد نوکلئوتید به تشکیل DNA کمک می کند. همچنین با شکستن هموسیستئین، اسید آمینه ای که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی در غلظت های بالا ایجاد کند، به متابولیسم پروتئین کمک می کند. این ویتامین محلول در آب است، به این معنی که مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.

غذاهای حاوی ویتامین B9

ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند و باید به طور منظم از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها دوباره پر شوند. خوشبختانه فولات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد، بنابراین اکثر افرادی که یک رژیم غذایی متعادل دارند روزانه مقدار زیادی فولات دریافت می کنند. غذاهای حاوی فولات عبارتند از جگر گاو، سبزیجات با برگ تیره مانند مارچوبه، کلم بروکسلی و اسفناج، پرتقال، لوبیا قرمز و بادام زمینی. برخی از غذاها حاوی اسید فولیک اضافه شده هستند، مانند نان غنی شده، آرد، برنج، غلات صبحانه و آرد ذرت می باشند.

ادامه مطلب  12 دانستنی مهم الزامات جراحی چاقی1401

فرق بین فولات و اسید فولیک

در حالی که “فولات” و “اسید فولیک” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، تفاوت مشخصی وجود دارد. فولات شکل طبیعی است، در حالی که اسید فولیک شکل مصنوعی B9 است. این همچنین به عنوان اسید پتروئیل مونوگلوتامیک شناخته می شود که اغلب به محصولات غذایی فرآوری شده اضافه می شود و در مکمل ها استفاده می شود. اسید فولیک تقویت کننده برای کمک به جلوگیری از ناتوانی های مادرزادی در نوزادان استفاده می شود.

بارداری و مصرف فولات

باید بدانید ویتامین B9 برای رشد اندام های جنین در رحم ضروری است. دریافت اسید فولیک کافی می تواند به پیشگیری از ناتوانی های مادرزادی، از جمله اسپینا بیفیدا، که در آن طناب نخاعی به درستی تشکیل نمی شود، کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مکمل اسید فولیک در اوایل بارداری می تواند به جلوگیری از شکاف لب و کام کمک کند.

عوارض عدم دریافت اسید فولیک

یکی دیگر از عوارض عدم دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری آنسفالی است که در آن مغز و جمجمه نوزاد به درستی تشکیل نمی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که غنی‌سازی اسید فولیک در غذاهای فرآوری‌شده سالانه ناتوانی‌های مادرزادی را در حدود 1300 نوزاد کاهش می‌دهد و از سال 1998 به طور کلی حدود 35 درصد را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی الکلی و مصرف ویتامین بی 9

افرادی که به طور مستمر الکل مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای کمبود فولات در بدن هستند زیرا الکل جذب ویتامین بی 9 آن را مختل می کند و بنابراین ممکن است برای جلوگیری از کمبود آن به 600 میکروگرم در روز نیاز داشته باشند. برای مرجع، یک فنجان اسفناج پخته شده حاوی 263 میکروگرم فولات است. بنابراین، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، شامل مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار، می‌تواند به اطمینان از دریافت کافی فولات به طور طبیعی از غذا کمک کند.

کمبود فولات

کم خونی می تواند منجر به  ناشی از کمبود فولات شود که در آن بدن گلبول های قرمز سالم کافی تولید نمی کند. این به عنوان کم خونی مگالوبلاستیک شناخته می شود، جایی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند اما اغلب تعدادشان کمتر است. از آنجایی که گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن هستند، کمبود فولات می تواند بر هر سلول بدن تأثیر منفی بگذارد.

علائم کمبود فولات در بدن

کم خونی ناشی از کمبود فولات می تواند ناشی از نخوردن غذاهای کافی حاوی فولات یا نوشیدن الکل زیاد باشد. همچنین در افراد مبتلا به بیماری های خاص دستگاه گوارش تحتانی مانند بیماری سلیاک، در صورتی که سلول های دستگاه گوارش تحتانی آسیب دیده باشند و نتوانند مواد مغذی را به خوبی جذب کنند، رخ می دهد.

علائم کمبود فولات شامل رنگ پریدگی پوست، کاهش اشتها، خستگی، اسهال و تنگی نفس است. یک آزمایش خون ساده می تواند به راحتی کمبود فولات را تشخیص دهد و درمان معمولاً شامل مکمل اسید فولیک و توصیه هایی برای افزایش مصرف غذاهای غنی از فولات است. مکمل فولات در دوز توصیه شده بی خطر است و هیچ عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد.

تداخل دارویی

چندین دارو تداخلات شناخته شده ای با مکمل اسید فولیک دارند. اگر از داروهای ضد بارداری، ضد تشنج، متوترکسات یا داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می کنید، قبل از مصرف اسید فولیک از پزشک خود سوال کنید. کمبود فولات نیز پس از جراحی چاقی شایع است. بر اساس یک مطالعه اخیر، این کمبود در حدود 65 درصد از بیماران جراحی چاقی رخ می دهد.

چند دلیل کمبود جذب ویتامین بی 9 بعد از جراحی کاهش وزن

بسیاری از متخصصان فکر می کنند که این تا حدی به دلیل تغییراتی است که در دستگاه گوارش با جراحی رخ می دهد، که می تواند بر جذب فولات و سایر مواد مغذی تأثیر بگذارد. بیماران جراحی چاقی ممکن است به مکملی بین 400 تا 800 میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز داشته باشند.

یکی دیگر از دلایل کمبود فولات پس از جراحی چاقی به دلیل تغییرات رژیم غذایی است زیرا عمل جراحی باعث کاهش مقدار غذای خورده می شود. به همین دلیل، اکثر متخصصان بهداشت توصیه می کنند که بیماران حداقل سه وعده میوه و سبزیجات در روز بخورند تا از دریافت مواد مغذی کافی اطمینان حاصل کنند.

به یاد داشته باشید که حد بالای اسید فولیک 1000 میلی گرم است و بیماران چاقی نباید از این مقدار با مکمل ها تجاوز کنند مگر اینکه پزشکشان تجویز کند. این به این دلیل است که فولات بیش از حد می تواند کمبود B12 را که یکی دیگر از مشکلات رایج بعد از جراحی چاقی است، پنهان کند. یک متخصص تغذیه، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند مکملی را توصیه کنند که نیازهای بیمار پس از جراحی را برطرف کند.

آهن و جراحی چاقی

یکی از مواد معدنی در بدن ما آهن میباشد که به حفظ سلامت خون کمک می کند. ماده آهن جزء هموگلوبین، پروتئینی در گلبول های قرمز ما است. گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن از ریه به سایر قسمت های بدن هستند. اگر آهن کافی در خون خود نداشته باشیم، گلبول های قرمز نمی توانند به طور موثر اکسیژن را انتقال دهند، بنابراین بافت های ما از انرژی محروم می شوند. این می تواند عوارضی در ریه ها، ماهیچه ها و مغز ما ایجاد کند.

اهمیت مصرف به اندازه آهن

به همین دلیل مهم است که به اندازه کافی غذا بخوریم. آهن همچنین در عملکرد سلولی، سنتز هورمون ها و رشد عصبی مهم است. آهن در بدن ما به عنوان یک پروتئین خون به نام فریتین، عمدتاً در کبد، طحال، ماهیچه و مغز استخوان ذخیره می شود.

این یک روش معمول برای آزمایش کمبود آهن است، اگرچه پزشک ممکن است سطوح ترانسفرین را نیز آزمایش کند، پروتئینی که برای انتقال به بافت ها به آهن متصل می شود. آهن برای بسیاری از نقش های مختلف بدن مهم است و بعد از جراحی چاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منابع غذایی سرشار از اهن

به طور طبیعی آهن در بسیاری از غذاها یافت می شود و به دو صورت هم و غیرهم وجود دارد. آهن هم در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی یافت می شود. گوشت های اندام، مانند جگر، به ویژه سرشار از آهن هستند. منابع آهن غیر هِم در غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شوند. بسیاری از غلات صبحانه با آهن غنی شده اند تا به افزایش دریافت آهن کمک کنند.

نیاز بدن به مصرف منظم آهن

در دسترس بودن منایع غذایی آهن، به این معنی که به طور مؤثرتری توسط بدن جذب می‌شود. این به این دلیل است که وقتی گوشت می خوریم، پروتئین های خون و هموگلوبین موجود در بدن حیوان را می خوریم. میزان جذب آهن هِم در حدود 15-35 درصد است، در حالی که تصور می شود منابع غیرهم نزدیک به 2-20 درصد جذب می شوند. بنابراین، گیاهخواران و افرادی که محصولات حیوانی را به طور منظم مصرف نمی کنند، ممکن است نیاز به مصرف دو برابر آهن در طول روز داشته باشند.

مواد مغذی جذب آهن در بدن

چندین ماده مغذی ممکن است به جذب آهن کمک کند یا به آن آسیب برساند. ویتامین C باعث افزایش جذب آهن غیر هم از منابع گیاهی می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مکمل های آهن حاوی ویتامین C هستند. این ویتامین در چندین میوه و سبزیجات مانند مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی یافت می شود.

مکمل های آهن را با غذاهای کلسیم دار مصرف نکنیم!

به همین دلیل است که متعادل کردن وعده‌های غذایی برای اطمینان از مصرف تمام مواد مغذی ضروری بدن برای عملکرد ضروری است. از سوی دیگر، مشخص شده است که کلسیم جذب آهن را مهار می کند، زیرا آنها برای گیرنده های مشابه در سلول ها رقابت می کنند. بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می‌کنند از مصرف مکمل‌های آهن به همراه غذاهای سرشار از کلسیم مانند لبنیات، سبزیجات برگ‌دار، توفو، ساردین و ماهی آزاد خودداری کنید.

روزانه چقدر باید مصرف مکمل های آهن را داشته باشیم؟

نیاز روزانه به آهن بسته به فرد و سلامت او متفاوت است. مردان بالغ به حدود 8 میلی گرم (میلی گرم) در روز نیاز دارند. زنان قبل از یائسگی به حدود 18 میلی گرم در روز نیاز دارند (پس از یائسگی فقط 8 گرم در روز). و زنان باردار تقریباً 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند.

زنان معمولاً به دلیل از دست دادن خون ناشی از قاعدگی در معرض خطر بیشتری برای کمبود آهن هستند (به همین دلیل است که زنان بعد از یائسگی به آهن کمتری نیاز دارند). از هر 5 زن، 1 زن مبتلا به کم خونی فقر آهن است، به همین دلیل است که خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از آهن در هر روز مهم است.

محتوای آهن موجود در غذاهای مختلف غنی از آهن

  • عدس آب پز (7 میلی گرم)
  • جگر گاو (5 میلی گرم)
  • توفو، ½ فنجان (3 میلی گرم)
  • بادام هندی بوداده (2 میلی گرم)
  • کلم بروکلی خام (1 میلی گرم)

جلوگیری از کمبود آهن

خوردن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای اطمینان از دریافت مقدار زیادی آهن در روز و جلوگیری از کمبود آهن است. این نوعی کم خونی است که در آن بدن گلبول های قرمز سالم کافی ندارد، زیرا کمبود آهن باعث کاهش هموگلوبین می شود. این بدان معناست که توانایی بدن در حمل اکسیژن به بافت ها مختل می شود که می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، سردی دست ها و پاها، شکنندگی ناخن ها و ضعف شود.

بیماری پیکا چیست؟

در برخی موارد، یک فرد ممکن است به وضعیتی به نام بیماری پیکا مبتلا شود که در آن فرد هوس مواد غذایی غیر غذایی مانند خاک، نشاسته و یخ می کند (جویدن یخ نشانه رایج کم خونی فقر آهن است). کم خونی فقر آهن می تواند ناشی از مصرف کم آهن باشد، به خصوص برای افرادی که از آهن هِم اجتناب می کنند، مانند گیاهخواران که این نوع کم خونی پس از جراحی چاقی نیز رایج است زیرا بیشتر جذب آهن در دوازدهه اتفاق می افتد، اولین قسمت روده کوچک که در برخی از انواع جراحی چاقی بای پس می شود.

آزمایش بررسی سطح آهن در بدن

اگر فردی مشکوک به کمبود آهن باشد، پزشک می تواند سطح آهن را از طریق چندین آزمایش مختلف آزمایش کند. فریتین سرم میزان آهن ذخیره شده در بدن را اندازه گیری می کند، در حالی که آهن سرم میزان آهن موجود در خون را آزمایش می کند. وقتی ذخایر آهن کم باشد، بدن آهن را برای استفاده در گلبول های قرمز از ذخایر خارج می کند. بر اساس یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها، پزشک یا سایر متخصصان سلامت ممکن است مکمل آهن را توصیه کنند.

رژیم غذایی متعادل برای جذب آهن

به اکثر بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند توصیه می شود حتی اگر آهن آنها کم نیست برای جلوگیری از کم خونی مکمل مصرف کنند، زیرا بدن آنها مانند قبل از جراحی چاقی آهن را جذب نمی کند. پس از جراحی، بسیار مهم است که از رژیم غذایی متعادلی برای حفظ مصرف مواد مغذی استفاده کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در طول روز مصرف می کنید. یک قانون کلی خوب این است که از روش بشقاب برای اندازه بخشی استفاده کنید و مطمئن شوید که مقدار زیادی میوه و سبزیجات می خورید.

درشت مغذی ها

یک وعده غذایی متعادل از ماهی سالمون، غلات کامل، سبزیجات، کلم بروکلی و آووکادو، درشت مغذی‌های مختلف را در رژیم غذایی پس از جراحی چاقی نشان می‌دهد. درشت مغذی ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن ما به مقدار زیادی برای سالم بودن نیاز دارد. این اصطلاح از کلمه یونانی “macro” به معنای بزرگ و کلمه لاتین “nutriens” به معنای تغذیه، حمایت و نگهداری گرفته شده است. درشت مغذی‌ها اغلب به‌طور ساده «ماکرو» نامیده می‌شوند.

سه درشت مغذی اصلی وجود دارد

  1. کربوهیدرات ها
  2. پروتئین ها
  3. لیپیدها

برخی از مردم آب را یک درشت مغذی می دانند زیرا برای سلامتی ما بسیار ضروری است و ما به مقدار زیادی به آن نیاز داریم. بیشتر غذاها حاوی ترکیبی از بیش از یک نوع درشت مغذی هستند. با این حال، به دلایل عملی، ما اغلب تمایل داریم که یک ماده غذایی را بر اساس درشت مغذی در بیشترین مقدار طبقه بندی کنیم.

کربوهیدرات ها

اغلب کربوهیدرات ها به عنوان مکمل کربوهیدرات شناخته می شوند و می توان آنها را به سه نوع تقسیم کرد: قند، نشاسته و فیبر را شامل می شوند. بدن ما کربوهیدرات ها را به گلوکز تجزیه می کند، منبع انرژی اولیه ما برای سلول ها، بافت ها و اندام های بدن هستند.

کربوهیدرات ها را بر اساس ساختار شیمیایی می توان به ساده یا پیچیده تقسیم کرد. کربوهیدرات های ساده (قندها) مشخصه هضم و جذب سریعتر از کربوهیدرات های پیچیده (نشاسته و فیبر) هستند. بنابراین کربوهیدرات های ساده اغلب منجر به افزایش سریع سطح گلوکز خون می شوند.

میوه ها و محصولات لبنی نمونه هایی از غذاهای طبیعی غنی از کربوهیدرات های ساده هستند. با این حال، بیشتر کربوهیدرات های ساده ای که می خوریم به غذاهایی مانند شکر، شربت ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا، گلوکز، فروکتوز، ساکارز یا کنسانتره آب میوه اضافه می شوند.

غذاهای غنی از کربوهیدرات های پیچیده (نشاسته و فیبر) به عنوان مثال، محصولات غلات (نان سبوس دار، ماکارونی، غلات صبحانه)، برنج، سیب زمینی، لوبیا، آجیل، جو دوسر و ذرت هستند.

کربوهیدرات‌های پیچیده از نظر شاخص گلیسمی پایین‌تر هستند، که به معنای افزایش آهسته‌تر و ثابت‌تر در سطح گلوکز خون است. از افزایش ناگهانی کربوهیدرات‌های ساده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، کربوهیدرات های پیچیده برای کمک به حفظ وزن بدن سالم و پیشگیری از دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی ضروری هستند.

ساختار پروتئین ها

پروتئین ها مولکول هایی هستند که برای ساختار، عملکرد و مقررات سلول ها، بافت ها و اندام های ما ضروری هستند. این درشت مغذی را می توان در سراسر بدن، پوست، مو، ماهیچه ها، استخوان ها، خون و اندام های مختلف ما یافت. بسیاری از پروتئین ها به عنوان آنزیم در واکنش های بیوشیمیایی متعدد لازم برای زندگی عمل می کنند. پروتئین ها همچنین برای تولید هورمون های بدن ما ضروری هستند.

20 نوع اسید امینه

این مولکول‌های بزرگ، پلیمرهایی از واحدهای کوچک تر به نام اسیدهای آمینه هستند. 20 نوع اسید آمینه وجود دارد که با اتصال به یکدیگر در ترکیبات و ساختارهای مختلف، انواع مختلفی از پروتئین را ایجاد می کنند. بدن ما به تمام 20 اسید آمینه در مقادیر صحیح نیاز دارد، اما می تواند تنها 11 اسید آمینه تولید کند. 9 مورد باقی مانده ضروری هستند، زیرا باید از طریق غذا یا مکمل ها وارد شوند. این اسیدهای آمینه عبارتند از هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین هستند.

مواد دارای پروتیئن

غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از : گوشت، تخم مرغ، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی همچنین محصولات لبنی، محصولات سویا، دانه ها، آجیل و لوبیا هستند. پروتئین‌های گیاهی (لوبیا، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل) معمولاً فاقد حداقل یک اسید آمینه ضروری هستند و «پروتئین‌های ناقص» در نظر گرفته می‌شوند.

استثناها عبارتند از سویا و کینوا که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند. خوردن منابع پروتئینی مختلف به دست آوردن مقدار مناسبی از تمام اسیدهای آمینه ضروری را ممکن می سازد. این نشان می دهد که چگونه همه پروتئین ها یکسان نیستند.

نقش لیپیدها در بدن

لیپیدها که به آنها چربی نیز گفته می شود، برای ذخیره انرژی و بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند تولید هورمون، جذب مواد مغذی و حفظ دمای بدن ضروری هستند. چربی ها همچنین نقش ساختاری مهمی در غشای سلولی، به ویژه در مغز و سیستم عصبی دارند.

اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع

چربی ها در غذا عمدتاً به شکل تری گلیسیرید و کلسترول یافت می شوند. تری گلیسیریدها از اسیدهای چرب تشکیل شده اند. اسیدهای چرب در پیکربندی های مختلفی وجود دارند و خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فرد خود را ایجاد می کنند. ما می توانیم بین اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع بر اساس ساختارهای دیگر تمایز قائل شویم.

ادامه مطلب  8 نشانه بیماری دامپینگ را بشناسید

اسیدهای چرب اشباع، مولکول‌های بلند، مستقیم و محکمی هستند که معمولاً در ذخایر چربی جامد در محصولات حیوانی مانند گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شوند. همچنین اسیدهای چرب غیراشباع با ساختار شلتری مشخص می شوند که به آنها اجازه می دهد به شکل مایع باقی بمانند. این اسیدهای چرب عمدتاً در روغن دانه و ماهی یافت می شوند.

اگرچه اسیدهای چرب به راحتی از طریق غذا به دست می‌آیند، اما بدن ما می‌تواند همه انواع را تولید کند، به جز دو مورد، که به عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته می‌شوند . این دو اسید چرب عبارتند از آلفا-لینولنیک اسید (یک اسید چرب امگا سه) و اسید لینولئیک (یک اسید چرب امگا شش) و باید از طریق رژیم غذایی ما دریافت شوند.

منابع غذایی اسیدهای چرب

بهترین منابع غذایی خوب از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 ماهی و غذاهای دریایی (ماهی های آب سرد مانند سالمون، خال مخالی، تن، شاه ماهی و ساردین) و مغزها و دانه ها (مانند گردو، دانه چیا و بذر کتان) هستند. اسیدهای چرب ضروری امگا 6 را می توان در مغزها، دانه ها، تخم مرغ و روغن های گیاهی پیدا کرد.

درشت مغذی ها و کالری ها

در حالی که هر نوع درشت مغذی دارای ویژگی های خاصی است و نقش منحصر به فرد و اساسی در سلامت ما ایفا می کند، همه ماکروها حاوی انرژی هستند و به شکل کالری به بدن ما می رسانند. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی ما هستند، اما بدن ما همچنین می تواند از چربی ها و پروتئین انرژی تولید کند.

تمام کربوهیدرات ها و پروتئین ها حاوی چهار کالری در هر گرم هستند، در حالی که چربی ها در هر گرم نه کالری دارند. ترکیب کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های هر محصول غذایی، تعداد کالری‌های موجود در غذا را تعیین می‌کند و به بدن ما می‌رساند.

ریز مغذی ها

مکمل های کلسیم از نماد “Ca” که نشان دهنده ریز مغذی های مهم در رژیم غذایی پس از جراحی چاقی است. ریز مغذی ها برای سلامتی ما حیاتی هستند، اما ترکیباتی که برخلاف درشت مغذی‌ها، بدن ما به مقادیر بسیار کمی نیاز دارد (نیازهای ما اغلب بر حسب میلی‌گرم یا میکروگرم بیان می‌شوند). این اصطلاح از کلمه یونانی “mikros” به معنای کوچک و کلمه لاتین “nutriens” به معنای تغذیه، حمایت و نگهداری گرفته شده است. آنها اغلب به عنوان “میکرو” شناخته می شوند.

ترکیبات ریز مغذی ها

ریز مغذی ها از 2 دسته تشکیل شده اند: ویتامین ها و مواد معدنی هستند. ویتامین ها ترکیبات آلی که گیاهان یا حیوانات تولید می کنند. از سوی دیگر مواد معدنی هستند که به طور طبیعی در آب و خاک یافت می شوند و توسط گیاهان و حیوانات زنده جذب می شوند.

بدن ما نمی تواند ویتامین ها و مواد معدنی تولید کند. در نتیجه، ریز مغذی‌ها «ضروری» در نظر گرفته می‌شوند، زیرا باید از طریق غذا و آب به دست آیند. چند استثنا وجود دارد، مانند ویتامین D، ماده مغذی که از طریق غذا یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنیم، و هورمونی که بدن ما تولید می کند.

ویتامین ها

چهارده ویتامین وجود دارد که بدن ما به مقدار کافی برای سلامتی به آنها نیاز دارد.

  1. ویتامین A
  2. ویتامین B1 (تیامین)
  3. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  4. ویتامین B3 (نیاسین)
  5. ویتامین B4 (کولین)
  6. ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)
  7. ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  8. ویتامین B7 (بیوتین)
  9. ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات)
  10. ویتامین B12 (کوبالامین ها)
  11. ویتامین C (اسید اسکوربیک)
  12. ویتامین D (کلسیفرول)
  13. ویتامین E (توکوفرول ها و توکوترینول ها)
  14. ویتامین K (فیلوکینون و مناکینون ها).

تقسیم بندی ویتامین ها

این 14 نوع ویتامین ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. محلول در آب
  2. و محلول در چربی

ویتامین های محلول در آب

این ویژگی را دارند که به سرعت در آب حل می شوند و به راحتی از طریق ادرار از بدن دفع می شوند. بدن ما این ویتامین ها را به طور موثر ذخیره نمی کند، بنابراین برای جلوگیری از کمبود، ضروری است که آنها را به طور منظم دریافت کنیم. ویتامین های محلول در آب هشت ویتامین هستند: تمام ویتامین های B و ویتامین C را شامل می شوند.

ویتامین های محلول در چربی

همراه با چربی های غذایی در دستگاه گوارش جذب می شوند. این ویتامین ها در بافت های چربی بدن و کبد ذخیره می شوند. در نتیجه، بدن می تواند برخی از این ویتامین ها (مثلا ویتامین A و D) را جمع آوری کند و خطر سمیت (هیپرویتامینوز) برای این دسته از ویتامین ها نسبت به ویتامین های محلول در آب بیشتر است. ویتامین های محلول در چربی چهار ویتامین هستند: ویتامین A، D، E و K. را شامل می شوند.

مواد معدنی

دسته دوم ریز مغذی ها مواد معدنی را می توان به درشت معدنی ها و مواد معدنی کمیاب تقسیم کرد . ماکرومینرال ها مواد معدنی هستند که بدن ما به مقدار قابل توجهی به آنها نیاز دارد. این مواد معدنی عبارتند از سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و کلرید. به عنوان مثال، یک فرد بالغ سالم به طور متوسط ​​به 1500 میلی گرم در روز (میلی گرم) سدیم نیاز دارد.

مقادیر مصرف مواد معدنی برای بدن

مواد معدنی کمیاب به اندازه ماکرومینرال ها برای سلامتی ما مهم هستند، اما ما باید آنها را در مقادیر کمتر مصرف کنیم. اینها عبارتند از آهن، روی، ید، سلنیوم، مس، فلوراید، منگنز و کروم و به عنوان مثال، یک فرد بالغ سالم به طور متوسط ​​به 150 میکروگرم (میکروگرم) در روز ید نیاز دارد.

عملکرد ریزمغذی ها، منابع غذایی و میزان مصرف روزانه توصیه شده

همه ریز مغذی ها عملکردهای حیاتی خاصی دارند و برای سلامتی ما ضروری هستند. انواع مختلف غذا و آب منابع مهمی برای هر ریز مغذی هستند. به همین دلیل، خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل سرشار از غذاهای سالم ضروری است.

بدن ما برای رسیدن به حداکثر سلامتی و حفظ آن به هر یک از ریزمغذی ها به مقادیر خاصی نیاز دارد. اگر از هر ریزمغذی خیلی کم یا بیش از حد مصرف کنیم، می توانیم به ترتیب دچار کمبود ریز مغذی ها یا سمیت ریز مغذی ها شویم. به همین دلیل، دانستن بهترین منابع غذایی برای هر یک از ریزمغذی ها و میزان توصیه شده رژیم غذایی بر اساس سن، جنسیت و مرحله زندگی مفید است.

کمبود ویتامین و مواد معدنی در بیماران باریاتریک

همه بیماران چاقی به طور طبیعی به کمبود یا حداقل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص تمایل دارند. بنابراین، همه بیماران باید روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنند، به طور بالقوه مکمل ویتامین ها و مواد معدنی خاصی باشند و به طور دوره ای خون را برای بررسی کمبودها انجام دهند. بیماران چاقی معمولاً کمبود آهن، ویتامین B12 و کلسیم را تجربه می کنند.

خطرات کمبود ریزمغذی ها

بیمارانی که تحت درمان های ترکیبی محدودکننده و سوءجذب قرار می گیرند مانند بای پس معده، تعویض دئودنال یا SADI اغلب در معرض خطر بیشتر کمبود ریزمغذی ها از جمله ویتامین های B، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین K هستند.

 پروتئین و جراحی چاقی

پروتئین‌ها رشته‌های بلندی از اسیدهای آمینه هستند که وقتی بدن ما غذا را در طول هضم و در نتیجه جذب می‌شکند، به دست می‌آید. هر سلول در بدن انسان حاوی پروتئین است. بیش از 10000 پروتئین در بدن به توزیع اکسیژن، رشد مو و حتی تولید آنتی بادی برای مبارزه با بیماری کمک می کند. همچنین پروتئین برای توسعه و حفظ بافت عضلانی بسیار مهم است.

در حالی که پروتئین می تواند به عنوان انرژی استفاده شود، بدن ما ترجیح می دهد از کربوهیدرات ها و چربی ها به عنوان انرژی استفاده کند، زیرا پروتئین بسیاری از عملکردهای مهم دیگر را انجام می دهد. بدن ما به 20 اسید آمینه نیاز داریم، اما بدن ما فقط 11 اسید آمینه تولید می کند. اینها اسیدهای آمینه ضروری هستند. غذاهایی که می خوریم حاوی مقادیر و انواع مختلفی از اسیدهای آمینه هستند.

پروتئین های کامل از غذاهایی به دست می آیند که حاوی تمام آمینو اسیدهایی هستند که بدن ما نمی تواند بسازد. این غذاها شامل محصولات حیوانی (مرغ، گوشت گاو، ماهی، لبنیات)، سویا و کینوا هستند. سایر غذاها حاوی پروتئین ناقص هستند، اما می توان آنها را با هم ترکیب کرد تا هر 9 اسید آمینه ضروری را فراهم کند. نمونه ای از آن برنج و لوبیا است.

بدن چه مقدار پروتئین نیاز دارید؟

نیاز به پروتئین یک فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. توصیه اولیه مصرف 0.36 گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن است. این بدان معناست که یک فرد 90 کیلویی به حداقل 55 گرم پروتئین در روز نیاز دارد. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما پروتئین بسیار کم می‌تواند به کاهش توده عضلانی، شکنندگی مو و ناخن‌ها و ضعف سیستم ایمنی کمک کند.

شرایط پزشکی در مصرف پروتئن

برخی از شرایط پزشکی مانند سرطان، بیماری کبد، سوختگی یا آسیب های بدنی می توانند نیازهای پروتئینی ما را افزایش دهند. سطوح فعالیت بالا همچنین مصرف پروتئین بالاتر را تضمین می کند زیرا پروتئین برای ساخت و حفظ بافت عضلانی بدون چربی ضروری است. افراد فعال (چند روز در هفته ورزش می کنند) باید حدود 20 تا 30 درصد کالری خود را از پروتئین دریافت کنند.

بیماران باریاتریک و پروتئین

جراحی چاقی همچنین نیازهای پروتئینی فرد و همچنین نحوه دریافت آن را تغییر می دهد. پس از جراحی کاهش وزن، توانایی فرد برای خوردن وعده های بزرگ کاهش می یابد. این بدان معنی است که آنها در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن مواد مغذی ضروری هستند، زیرا آنها به اندازه زیاد یا مکرر غذا نمی خورند.

همچنین پروتئین برای بهبودی حیاتی است، که پس از انجام عمل جراحی چاقی مهم است. مصرف پروتئین کافی پس از جراحی همچنین می تواند سلامت مو، پوست و ناخن را تضمین کند و در عین حال بیماران را سیر نگه دارد و افزایش قند را کاهش دهد.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از عوامل کلیدی در مصرف پروتئین، حفظ بافت عضلانی است (توده عضلانی اغلب در زمان کاهش وزن سریع و محدودیت کالری به خطر می افتد) برای کمک به کاهش وزن، زیرا عضله بافتی فعال متابولیک است. این بدان معناست که هرچه عضله یک فرد بیشتر باشد، کالری بیشتری در روز می سوزاند، حتی در حالت استراحت، برای یک بیمار چاقی عالی! در نهایت، زمانی که پروتئین همراه با وعده های غذایی و میان وعده مصرف شود به کاهش وزن کمک می کند زیرا پروتئین ما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

پیروی از دستورالعمل های مصرف پروتئین

شیک های پروتئینی اغلب حداقل بخشی از راه حل بعد از جراحی، به ویژه در چند ماه اول، با بازگشت اشتهای فرد است. نوشیدنی یا شیک حاوی حداقل 20 گرم پروتئین می تواند به رفع نیازهای پروتئینی کمک کند. نوشیدنی های پروتئینی می توانند جایگزین یک وعده غذایی شوند یا به عنوان مکمل برنامه غذایی منظم غذای جامد عمل کنند.

به طور کلی، پروتئین های جامد (تخم مرغ، مرغ و غیره) سیر کننده تر از فرم های مایع هستند، اما برای اطمینان از پیروی از دستورالعمل های مصرف پروتئین مناسب، به راهنمای بعد از جراحی کاهش وزن خود مراجعه کنید.

لیست مواد غذایی پروتئین دار

در ادامه مقاله تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی لیستی از مواد غذایی با محتوای پروتئین مربوطه برای شما آورده شده است.

  1. سینه مرغ 250 گرم پخته
  2. تخم مرغ
  3. شیر سویا 1 فنجان
  4. شیر گاو، بدون چربی، 1 لیوان
  5. پنیر به مقدار کافی
  6. توفو، بسیار سفت
  7. لوبیا قرمز
  8. ماست یونانی، ساده
  9. کره بادام زمینی 2 قاشق غذاخوری
  10. ماهی قزل آلا
  11. ادامام (لوبیای سویا)

روش بشقاب سالم

خوردن انواع این غذاها در طول روز برای اطمینان از دریافت مقدار زیادی پروتئین مفید است. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از تامین نیازهای پروتئینی خود، استفاده از روش بشقاب سالم است که در زیر نشان داده شده است.

2996 diet after بشقاب غذای سالم بهترین رژیم غذایی لاغری تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی weight loss - تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع عمل جراحی چاقی

غذاهای پروتئینی

در حالت ایده آل، غذاهای پروتئینی ¼ از هر وعده غذایی را تشکیل می دهند، و این یک ابزار مفید برای استفاده در برنامه ریزی وعده های غذایی است. پروتئین همچنین باید در میان وعده ها گنجانده شود تا از سیری بین وعده های غذایی حمایت کند. در حالت ایده آل، یک میان وعده باید از حدود 10 تا 15 گرم پروتئین تشکیل شده باشد. به عنوان مثال می توان به یک نوار پروتئینی کم قند، پنیر دلمه با میوه، یک کلوچه یا سالاد تن ماهی و هوموس، دو تخم مرغ آب پز، ادام برشته یا ماست یونانی کم چرب اشاره کرد.

علائم اولیه کمبود پروتئین

ترکیب پروتئین با منابع چربی (آووکادو، آجیل، دانه‌ها) و فیبر (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل) یک راه عالی و خوشمزه برای حفظ میزان تغذیه کافی در هر روز است. اگرچه هیچ آزمایش خون مستقیمی برای تعیین اینکه آیا هر روز پروتئین کافی می خورید وجود ندارد، علائم و نشانه های زیادی می توانند ظاهر شوند. یکی از علائم اولیه کمبود پروتئین، مشکلات مو، پوست یا ناخن است.

نازک شدن موها به خصوص بعد از جراحی چاقی شایع است

گرسنگی بیش از حد در طول روز نشانه دیگری از مصرف کم پروتئین است زیرا این ماده مغذی به سیری کمک می کند. برخی نیز زخم‌ها و جراحات دیر التیام را تجربه می‌کنند، بریدگی ها و خراش هایی که بهبود آنها بیشتر از حد معمول طول می‌کشد. این نتیجه تولید کم کلاژن در بدن است. یک راه مطمئن برای تعیین اینکه پروتئین کافی مصرف نمی کنید، از دست دادن توده عضلانی است، زیرا بدن نمی تواند بافت عضلانی را بدون دریافت پروتئین کافی حفظ کند.

عدم دریافت پروتئین کافی در بدن

پروتئین یک ماده مغذی حیاتی در رژیم غذایی همه افراد به خصوص بعد از جراحی کاهش وزن است. اکثر ایرانی ها پروتئین کافی دریافت می‌کنند، اگر چه فردی رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد، ممکن است دشوار باشد. ملاقات با یک متخصص تغذیه یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که تمام نیازهای غذایی خود را برآورده می کنید و می تواند شکاف های موجود در رژیم غذایی کلی شما را پس از جراحی پر کند.

اهمیت ویتامین B12 پس از جراحی چاقی

ویتامین B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود، عملکردهای زیادی در بدن دارد. برای تولید گلبول های قرمز، متابولیسم سلولی، تشکیل DNA و عملکرد عصبی ضروری است. B12 همچنین به سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها کمک می کند و بنابراین برای هضم و جذب ضروری است. بسیاری از محققان همچنین بر این باورند که ویتامین B12 می تواند از سلامت استخوان و چشم حمایت کند.

آیا باید روزانه ویتامین B12 مصرف کنیم!

از آنجایی که بدن نمی تواند B12 تولید کند، به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که باید از غذایی که می خوریم جذب شود. B12 اضافی در بدن برای استفاده در آینده، عمدتاً در اندام هایی مانند کبد و کلیه ها ذخیره می شود. این ذخایر B12 می توانند چندین سال باقی بمانند تا اینکه تمام شوند و فرد دچار کمبود شود. با این حال، این ویتامین باید روزانه مصرف شود تا این خطر کاهش یابد.

منابع ویتامین B12

B12 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. این ویتامین عمدتا در غذاهای حیوانی از جمله ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. برخی از غنی ترین منابع ویتامین B12 جگر، ساردین و صدف هستند، در حالی که سایر غذاها حاوی B12 هستند، مانند غلات صبحانه غنی شده. B12 در برخی از غذاهای گیاهی مانند قارچ ها و جلبک ها وجود دارد، اما به اندازه B12 موجود در غذاهای حیوانی در دسترس زیستی نیست.

هضم و جذب B12

این بدان معنی است که بدن شما برای هضم و جذب B12 موجود در گیاهان زمان چالش برانگیزتری دارد. به همین دلیل، بسیاری از افرادی که از یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاهی پیروی می کنند، باید برای تامین نیازهای B12 خود مکمل مصرف کنند، زیرا آنها به اندازه کافی ویتامین را از طریق غذا دریافت نمی کنند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین بی 12 به مقدار  2.4 میکروگرم (mcg) در روز است. اکثر مردم اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشند، به مقدار زیادی B12 دریافت می کنند، به خصوص اگر رژیم غذایی آنها حاوی گوشت باشد.

گوشت قرمز حاوی ویتامین B12

پروتئین ها به عنوان مثال، یک بخش بدون چربی (به اندازه یک دسته کارت) حاوی تقریباً هفت میکروگرم B12 است. اگرچه گوشت قرمز سرشار از B12 است، سایر پروتئین‌های حیوانی بدون چربی مانند ماهی و بوقلمون مقدار زیادی B12 دارند و به طور کلی برای یک رژیم غذایی متعادل سالم‌تر هستند.

ادامه مطلب  12 نکته کاهش وزن و لاغری از دکتر هرندی زاده

آیا B12 به من انرژی می دهد؟

از آنجایی که B12 برای بسیاری از فرآیندهای بدن ضروری است، بسیاری از مردم فکر می کنند مصرف یا مصرف اضافی B12 می تواند به افزایش انرژی کمک کند. این نظریه ممکن است تا حدودی به این دلیل باشد که B12 در تولید انرژی بدن، عمدتاً از طریق تشکیل DNA، نقش دارد. با این حال، در حال حاضر هیچ شواهد علمی محکمی برای حمایت از این نظریه در افرادی که سطح ویتامین کافی دارند، وجود ندارد.

بهترین راه برای افزایش انرژی طبیعی چیست؟

بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا سطوح B12 را به عنوان یک تکنیک بازاریابی برچسب گذاری می کنند. اغلب این تبلیغات مردم را به این باور می رساند که این محصولات سالم تر از آنچه واقعا هستند نشان میدهند. بهترین راه برای افزایش انرژی طبیعی، خوردن یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب زیاد و فعالیت بدنی زیاد است.

ویتامین B12 و جراحی چاقی

مصرف ویتامین B12 بعد از جراحی چاقی حیاتی است. هنگامی که ما غذاهای حاوی B12 می خوریم، به پروتئین موجود در غذا متصل می شود. زمانی که وارد معده می شود، اسید و چندین آنزیم B12 را جدا می کنند تا جذب بدن شود. سپس، B12 با آنزیم خاصی به نام فاکتور داخلی ترشح شده توسط معده ترکیب می شود.

بدون این آنزیم، B12 نمی تواند توسط روده کوچک جذب شود. از آنجایی که جراحی چاقی شامل برداشتن بخشی از معده است، تولید فاکتورهای درونی ممکن است به خطر بیفتد. بنابراین، اگر ویتامین B12 نتواند به اندازه کافی جذب شود و هضم نشده در روده ها حرکت کند، از طریق مدفوع دفع می شود.

کمبود B12

بیاد داشته باشید ویتامین B12 برای بسیاری از عملکردهای بدن مورد نیاز است، کمبود کافی می تواند باعث مشکلات سلامتی متعددی شود. کمبود B12 ممکن است منجر به کم خونی شود که به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی می شود. بسیاری از علائم ممکن است نشان دهنده کمبود B12 باشد و به تدریج رشد می کنند و به مرور زمان بدتر می شوند.

علائم اولیه کمبود B12

خستگی، کم اشتهایی است که ممکن است منجر به کاهش وزن شود، درد دهان یا زبان، تهوع و استفراغ و شروع علائم افسردگی از نشانه های اولیه و علائم بعدی کمبود B12 شامل مشکلات بینایی، مشکل در صحبت کردن و بی حسی در دست ها و پاها است.

مصرف مکمل ویتامین بی 12

جراحی چاقی توانایی بدن برای هضم و جذب ویتامین B12 را کاهش می دهد و بیشتر افراد نمی توانند مقدار مورد نیاز روزانه خود را تنها از طریق غذا به دست آورند. در این مورد، یک مکمل می تواند به پر کردن شکاف تغذیه ای کمک کند. مکمل های B12 به شکل های مختلفی وجود دارند: خوراکی، زیر زبانی و داخل عضلانی. مکمل های خوراکی، نوعی که معمولا به شکل قرص یافت می شود، رایج ترین هستند.

بهترین مکمل بی 12

با این حال، مکمل های خوراکی ممکن است بهترین گزینه برای جراحی چاقی نباشند، زیرا هنوز به عوامل ذاتی برای تجزیه در معده نیاز دارد. B12 زیر زبانی در زیر زبان جذب می شود و نیازی به عوامل ذاتی ندارد، زیرا روده ها را دور می زند. انواع اشکال داخل عضلانی B12 محبوب هستند زیرا بسته به نیاز فرد، معمولاً فقط باید هر چند هفته یا چند ماه یک بار مصرف  شوند.

تشخیص کمبود B12 در بدن

اکثر متخصصان سلامت حدود 350 میکروگرم در روز را برای بیماران جراحی چاقی توصیه می‌کنند که 1000 میکروگرم در روز حد بالایی ایمن است. بهترین راه برای تعیین اینکه کدام مکمل و چه مقدار باید مصرف شود این است که گزینه های مختلف را با پزشک خود در میان بگذارید. آزمایش خون به راحتی می تواند کمبود B12 را تشخیص دهد، بنابراین پیگیری کارهای معمول خون، به ویژه برای کسانی که جراحی چاقی انجام داده اند، ضروری است.

در حالی که بسیاری از مردم اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی سالم و رژیم ویتامین را بلافاصله پس از جراحی می دانند، پیروی از این دستورالعمل ها برای سال ها ضروری است، به خصوص اگر توصیه های خاصی توسط پزشک، متخصص تغذیه یا سایر پزشکان مراقبت های بهداشتی داده شود.

ویتامین C و جراحی چاقی

اسید اسکوربیک یا ویتامین C برای سلامتی بدن همه افراد ضروری است. این یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد. در حالی که بسیاری از حیوانات می توانند ویتامین C را در بدن خود سنتز کنند، انسان ها نمی توانند ویتامین C خود را بسازند. این بدان معناست که ما باید همه آن را از غذای خود دریافت کنیم. ویتامین C برای سنتز کلاژن، یک بافت همبند که در ترمیم زخم مورد استفاده قرار می گیرد، برای بدن ضروری است.

آنتی اکسیدان قوی برای بدن

ویتامین C به بهبود زخم ها و حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و پوست کمک می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند و احتمالاً از بیماری های خاصی مانند سرطان، آرتریت و بیماری های قلبی پیشگیری کرده یا به تاخیر می اندازد. آنتی اکسیدان ها همچنین به مبارزه با علائم اولیه پیری کمک می کنند.

سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن

همچنین ویتامین C به دلیل اهمیت آن در سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن ما شناخته شده است، و از بسیاری از عملکردها در سلول های ما برای یک پاسخ ایمنی سالم پشتیبانی می کند. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین C باعث کاهش التهاب و تقویت ایمنی می شود. حتی برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد ویتامین C ممکن است طول و شدت سرماخوردگی و علائم آن را کاهش دهد، اگرچه این به طور قطعی ثابت نشده است.

تولید آنتی‌بادی برای بدن

علاوه بر این، تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و مرگ سلولی سایر سلول‌های مرتبط با سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد. ویتامین C از تولید آنتی‌بادی پشتیبانی می‌کند و به جذب بیشتر سلول‌ها برای برخی آنتی‌بیوتیک‌ها کمک می‌کند، که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

بهترین منابع ویتامین C

بسیاری از غذاها حاوی مقادیر متفاوتی از ویتامین C هستند. میوه ها و سبزیجات از بهترین منابع هستند. در حالی که بسیاری از مردم تصور می کنند پرتقال و سایر مرکبات دارای بالاترین ویتامین C هستند، غذاهایی مانند فلفل دلمه ای، توت فرنگی، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز و سیب زمینی نیز منابع عالی هستند. یک فنجان توت فرنگی تقریباً دو برابر یک پرتقال متوسط ​​ویتامین C دارد.

مقدار معین مصرف ویتامین سی

مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای ویتامین سی 90 میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان است. برای مرجع، 1 فنجان بروکلی خرد شده حاوی حدود 80 میلی گرم است. از آنجایی که بسیاری از غذاها مملو از این ویتامین هستند، کمبود آن در کشورهای توسعه یافته نادر است و حدود 7 درصد از بزرگسالان به آن مبتلا هستند.

علائم کمبود ویتامین سی

پوست خشک و ناهموار، کبودی آسان، زخم هایی که به کندی بهبود می یابند، استخوان های ضعیف و خونریزی از لثه ها بیشترین علائم کمبود شدید ویتامین C که اسکوربوت نامیده می شود که عمدتاً کشورهای توسعه نیافته را تحت تأثیر قرار می دهد. خوشبختانه این کمبود به راحتی قابل درمان است، اما برای ایمن بودن، اکثر متخصصان سلامت مصرف یک وعده غذای غنی از ویتامین C در روز را توصیه می کنند.

ویتامین C و سرماخوردگی

از آنجایی که ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن ما حیاتی است، بسیاری تصور می کنند که مصرف زیاد این ویتامین (چه از طریق غذا یا مکمل) ممکن است سرماخوردگی یا سایر بیماری های مرتبط را درمان کند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که چقدر این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن ما حیاتی است، تحقیقات مصرف بالای ویتامین C را به عنوان یک گزینه درمانی مناسب نشان نمی دهد، به خصوص اگر فردی در حال حاضر بیمار باشد.

مصرف ویتامین C همراه با غذا

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که به بهبود زودتر علائم کمک می‌کند، اما این امر عمدتاً در افرادی است که رژیم غذایی سالم دارند، از جمله غذاهای غنی از ویتامین C. اکثر متخصصان سلامت موافقند که مانند بسیاری از مکمل های غذایی دیگر، بدن ما ویتامین C را هنگامی که در غذا مصرف می شود، به بهترین وجه متابولیزه می کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که افراد برای مدت طولانی از رژیم غذایی سالم استفاده کنند، نه فقط زمانی که احساس می کنند ممکن است بیمار شوند.

ویتامین سی و بیماران چاقی

مصرف ویتامین C بعد از جراحی چاقی ضروری است. ویتامین C برای التیام زخم بلافاصله پس از جراحی بسیار مهم است و برای جذب آهن در روده کوچک مفید است. همچنین ویتامین C اسید فولیک، یک ویتامین B را به شکل فعال تبدیل می کند. از آنجایی که جراحی چاقی توانایی شما برای خوردن غذای زیاد را کاهش می دهد، اطمینان از اینکه بدن شما از تمام مواد مغذی خود به بهترین نحو استفاده می کند، ضروری است.

جلوگیری از تخلیه ذخایر آهن در بدن

کمبود آهن پس از جراحی چاقی نسبتاً شایع است (به ویژه بدون مکمل مناسب)، خوردن مقدار زیادی از غذاهای حاوی ویتامین C می تواند به جلوگیری از تخلیه ذخایر آهن کمک کند. به عنوان مثال، خوردن یک پرتقال در حین مصرف مکمل آهن ممکن است مفید باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آهن را در افرادی که از کمبود رنج می برند افزایش دهد.

مصرف روزانه یک مولتی ویتامین

همه کسانی که تحت عمل جراحی چاقی و کاهش وزن قرار می گیرند مانند هر مکمل دیگری به مکمل ویتامین C نیاز ندارند. بهتر است نیازهای خود را با پزشک جراح چاقی و متخصص تغذیه در میان بگذارید. کمبود ویتامین C معمولاً در طول آزمایش‌های معمول آزمایشگاهی پس از جراحی چاقی مشاهده می‌شود، اگرچه این به ندرت اتفاق می‌افتد، به ویژه به این دلیل که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید.

راهکار مناسب برای سلامت قبل و بعد از جراحی چاقی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای اطمینان از تامین نیازهای خود به ویتامین C و سایر مواد مغذی ضروری است. خوردن حداقل سه وعده میوه و سبزیجات در روز، انتخاب پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم، و اولویت دادن به فعالیت بدنی، همگی راه هایی برای اطمینان از سلامت شما قبل و بعد از جراحی هستند.

روی و جراحی چاقی

روی، یک ریزمغذی است که برای سیستم ایمنی بدن حیاتی است. این ماده معدنی به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم در چندین نقش مختلف کمک می کند، که عمدتاً به تنظیم نحوه استفاده از انسولین برای کمک به مدیریت قند خون کمک می کند. همچنین روی برای سیستم ایمنی حیاتی است، زیرا به رشد و عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند، که به قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و توانایی بیشتر در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

یکی دیگر از نقش های اصلی روی در بدن کمک به بهبود زخم است. این به این دلیل است که روی برای سنتز کلاژن و پروتئین مورد نیاز است که باعث تسریع بازسازی بافت پس از آسیب به پوست می شود. در نهایت، روی برای رشد و نمو بدن نیز ضروری است، زیرا نقش حیاتی در رشد و تقسیم سلولی دارد.

آیا بدن ما روی تولید می کند؟

از آنجایی که این ماده معدنی وظایف بسیار مهمی در بدن ما دارد، باید هر روز مقدار زیادی از آن داشته باشیم. بدن ما مقادیر زیادی روی را ذخیره نمی کند، به این معنی که ما باید آن را از غذاهایی که می خوریم به دست آوریم یا برای رفع نیازهای خود مکملی به آن اضافه کنیم. بدن ما همچنین روی تولید نمی کند، به این معنی که یک ماده مغذی ضروری است. از آنجایی که آنها به طور طبیعی حاوی آن نیستند، بسیاری از غذاها روی اضافه کرده اند، مانند غلات و گرانولا می باشند.

منبع طبیعی روی

روی به طور طبیعی در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود، اگرچه گوشت و غذاهای دریایی از بالاترین میزان هستند. بیشترین مقدار روی در غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، خرچنگ، تخمه کدو تنبل و لبنیات یافت می شود. جالب اینجاست که صدف حاوی بیشترین مقدار روی در هر وعده است (دو برابر یک وعده استیک!). داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما کمک کند تا نیازهای روزانه خود را برآورده کنید.

مقدار توصیه شده روی در رژیم غذایی

11 میلی گرم روی در روز برای مردان و 8 میلی گرم در روز برای زنان توصیه شده است. زنان باردار و شیرده به 12 میلی گرم در روز نیاز دارند زیرا روی برای رشد و نمو جنین مهم است. برخی از جمعیت ها بیشتر در معرض خطر کمبود روی هستند. این شامل افراد مسن که عمدتاً به دلیل مصرف کلی غذای کمتر است می شود.

افرادی که گوشت یا محصولات حیوانی نمی خورند، زیرا اینها غنی ترین منابع روی هستند. کودکانی که اهل غذا خوردن هستند. و بیماری های روده دارند ممکن است در جذب مواد مغذی مانند کرون یا کولیت مشکل داشته باشد.

مانند سایر مواد مغذی

کمبود روی نیز معمولاً در بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده اند، رخ می دهد. این به این دلیل است که جراحی چاقی مصرف کلی غذای فرد را کاهش می دهد و توانایی بدن برای هضم و جذب غذا را تغییر می دهد. علاوه بر این، بسیاری از بیماران حتی قبل از جراحی کاهش وزن دچار کمبود روی هستند. در حالی که درصد دقیق آن مشخص نیست، بسیاری از پزشکان تخمین می زنند که این درصد در 10 تا 50 درصد از افرادی است که تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

به همین دلیل است که خوردن یک رژیم غذایی متعادل پس از جراحی لاغری بسیار مهم است. روش بشقاب (نصف بشقاب میوه و سبزیجات، ¼ کربوهیدرات پیچیده و ¼ پروتئین) راهی عالی برای اطمینان از دریافت بهینه مواد مغذی در روز است.

تشخیص کمبود روی در بدن

پزشک می تواند کمبود روی را از طریق نمونه خون، ادرار یا مو تشخیص دهد. این آزمایش معمولاً تنها در صورت وجود علائم و نشانه‌های کمبود روی در بدن انجام می‌شود. علائم ریزش مو، تغییر در بافت ناخن، کاهش تمایل به غذا، زخم‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند، اسهال و علائم سرماخوردگی هستند. اغلب، پزشکان مکمل روی را تجویز می کنند و بررسی می کنند که آیا این باعث بهبود علائم می شود یا خیر.

کاهش التهاب با مصرف مکمل روی

بسیاری از محققان بر این باورند که روی می تواند به کاهش شدت و مدت سرماخوردگی کمک کند. تصور می شود که این به دلیل نقش روی در کاهش التهاب در سراسر بدن، به ویژه در سینوس ها باشد. در حالی که این تحقیق کاملاً قطعی نیست (برخی مطالعات نشان می‌دهند که کمک می‌کند، اما احتمالاً فقط در افرادی که کمبود روی دارند)، مهم است که اطمینان حاصل شود که در هنگام بیماری غذاهای سالم زیادی می‌خورید. این همچنین شامل یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C است زیرا برای سلامت سیستم ایمنی نیز بسیار مهم است.

نقش روی در بدن

روی نقش های مهم زیادی در بدن دارد، بنابراین مصرف روزانه مقدار کافی روی هم برای کودکان و هم بزرگسالان ضروری است، اما جراحی چاقی می تواند دریافت کافی از این ماده مغذی را به ویژه دشوار کند. با این حال، یک رژیم غذایی سالم (و احتمالاً یک مکمل روی) می تواند خطر ابتلا به کمبود را کاهش دهد و شما را پس از جراحی سالم نگه دارد. مثل همیشه، بحث در مورد نیازهای روی با یک متخصص سلامت (متخصص تغذیه، پزشک یا پزشک دیگر) بعد از جراحی چاقی ضروری است.

یادداشتی از جراح لاغری در اصفهان

سایت رسمی دکتر محمد هرندی زاده جراح چاقی در اصفهان هیچ نوع درمان یا توصیه پزشکی ارایه نمی کند. مقاله تغذیه سالم و رژیم غذایی بعد از انواع جراحی چاقی، صرفا برای اهداف آموزشی منشتر است و قرار نیست جایگزین توصیه های بهترین دکتر تغذیه برای چاقی یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شود. دکتر هرندی زاده شما را تشویق می کند که هر گونه سوال یا نگرانی ممکن است داشته باشید با ایشان در میان بگذارید. برای قرار ملاقات و مشاوره درمان چاقی با شماره  ۰۹۱۳۸۷۳۶۳۸۶ در تماس باشید.

در صورت تمایل این صفحه را به اشتراک در آورید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *