نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی

آیا بیماری کبد قابل درمان است

45741 liver بهترین دکتر متخصص فوق تخصص گوارش درمان قطعی کبد سیروز کبد اصفهان failure - نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی

نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی، کبد دومین عضو بزرگ بدن شما ست که حدود 500 شغل حیاتی دارد. کبد شما تمام سموم را دفع می کند، داروها را از بدن شما پاک می کند و تمام غذای شما را متابولیزه و تجزیه می کند. همچنین سطح کلسترول را تنظیم می کند، پروتئین و صفرا می سازد به جذب چربی ها کمک می کند، قند را برای زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید ذخیره می کند و سطح هورمون ها را تنظیم می کند. برای کبد شما، همه اینها در یک روز کار است. درمان چاقی و کاهش وزن یکی از مهمترین نکات کارکرد صحیح کبد قلمداد می شود

آیا نارسایی کبد باعث مرگ میشود

شاید سلامت کبد شما مهم نباشد، اما در لحظه ای که عملکرد نادرست داشته باشد چیز دیگری در ذهن شما نخواهد بود. سیروز، که در آن سلول های کبد با بافت اسکار جایگزین می شود، می تواند از انجام وظایف حیاتی خود جلوگیری کند بنابراین می تواند بیماری کبد چرب غیر الکلی، یک اپیدمی سریع در حال رشد در بین افراد چاق است که می تواند منجر به سیروز کبدی یا تنبلی کبد که پاسخ کبد به ضایعاتی است که به آن وارد شده است.

درمان قطعی سیروز کبدی

سیروز کبد وضعیتی را بیان می‌کند که در آن بافت زخمی کم کم جایگزین سلول های سالم کبد خواهد شد. سیروز کبدی یک بیماری پیشرفته است که طی سال‌ها به آرامی در حال رشد است. در صورت عدم درمان این بیماری و ادامه یافتن این روند، عملکرد کبدی مختل می‌گردد. برای ایجاد سیروز، طولانی مدت، آسیب مداوم به کبد باید رخ دهد. هنگامی که بافت سالم کبد تخریب و با بافت اسکار جایگزین می‌شود، وضعیت جدی می‌شود که این وضعیت می‌تواند جریان خون به کبد را متوقف کند.

ادامه مطلب  12 عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

تازه ترین درمان سیروز کبدی

این بیماری به علت بسیاری از بیماری‌ها و بیماری های کبدی مانند هپاتیت و مصرف مداوم مشروبات الکی رخ خواهد داد. دکتر هرندی زاده فوق تخصص چاقی در مقاله نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی می گوید اگر کبد شما بدرستی کار نکند، در بدن سموم جمع می شوند، همچنین شما نمی توانید غذای خود را هضم کنید و داروها هرگز از بدن شما خارج نمی شوند. در واقع شما نمی توانید یک هفته بدون کبد خود زندگی کنید.

طول عمر بعد از کار افتادن کبد

بنابراین در مقاله نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی فهرستی از راه های جلوگیری از بیماری کبدی آورده شده است. برخی از آنها سالم هستند رفتارهایی که به هر حال ممکن است انجام دهید شاید دیگران هرگز به ذهن شما خطور نکرده باشند. توجه این نکات برای حفظ سلامت کبدتان مهم است. بهترین راه برای مبارزه با بیماری کبد این است که در صورت امکان از موراد بیان شده در مقاله نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی، اجتناب کنید. در این نوشته 14 راه آزمایش شده و واقعی برای دستیابی به سلامت کبد بیان شده است.

1- وزن سالم را حفظ کنید.

اگر چاق هستید یا حتی تا حدودی اضافه وزن دارید، در خطر ابتلا به کبد چرب هستید که می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، یکی از سریع ترین شکل های بیماری کبدی شود. کاهش وزن می تواند نقش مهمی در کمک به کاهش چربی کبد داشته باشد.

2- یک رژیم غذایی متعادل بخورید.

از وعده های غذایی پر کالری، چربی های اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی معمولی) و شکر اجتناب کنید. از خوردن آبزیان به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید. برای یک رژیم غذایی مناسب غذاهای فیبر دار بخورید، فیبر که می توانید از میوه های تازه، سبزیجات، نان غلات کامل، برنج و غلات تهیه کنید.

  • گوشت بخورید اما مقدار گوشت قرمز را محدود کنید، باید بدانید زیاده روی در مصرف گوشت قرمز باعث ایجاد بیماری های مختلف از جمله بیماری نقرس می شود.
  • لبنیات شامل شیر کم چرب و مقدار کمی پنیر را در برنامه غذایی خود داشته باشید
  • چربی های “خوب” که تک غیراشباع و چند غیر اشباع هستند مانند روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها و ماهی را مصرف کنید
  • هیدراتاسیون ضروری است، بنابراین با مصرف موراد بالا باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان همیشه هیدراته بماند.

3- به طور منظم ورزش کنید

هنگامی که به طور مداوم ورزش می کنید، به سوزاندن تری گلیسیرید برای سوخت کمک می کند و همچنین می تواند چربی کبد را کاهش دهد.

ادامه مطلب  توصیه های جراح چاقی | دکتر هرندی زاده کاهش وزن و لاغری

4- از سموم دوری کنید.

سموم می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند. تماس مستقیم با سموم حاصل از محصولات پاک کننده و آئروسل، حشره کش ها، مواد شیمیایی و افزودنی ها را محدود کنید. هنگامی که از ذرات معلق در هوا استفاده می کنید، مطمئن شوید که اتاق تهویه شده است و از ماسک استفاده کنید.

5- مصرف سیگار را ترک کنید

ترک سیگار هیچ خطری ندارد. مهم نیست چند سال دارید یا چند سال است سیگار می کشیدید، بدانید ترک سیگار در هر زمان سلامت شما را بهبود می بخشد. زمانیکه سیگار را ترک می‌کنید، سالها به زندگی خود اضافه می‌کنید، بهتر و راحت تر نفس می کشید، انرژی بیشتری خواهید داشت و در هزینه های خود صرفه جویی می‌کنید. همچنین از خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های ریوی بعد از ترک سیگار بطور قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابد. برای ترک سیگار، همین امروز اقدام کنید و از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.

6- از مصرف نوشیدنی های الکل دار اجتناب کنید.

نوشیدنی های الکلی می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند. آنها می توانند به سلول های کبد آسیب بزنند یا از بین ببرند و کبد شما را زخمی کنند. با پزشک خود در مورد صحبت کنید.

7- از مصرف داروهای غیرمجاز و اعتیاد آور خودداری کنید.

مواد مخدر غیرقانونی شامل ماری جوانا، حشیش، کوکائین (شامل کراک)، هروئین، مواد توهم زا، مواد استنشاقی، یا روان درمان های تجویزی (تسکین دهنده های درد، آرام بخش ها، محرک ها و آرام بخش ها) هستند که به صورت غیرپزشکی استفاده می‌شوند.

8- از استفاده سوزن های آلوده خودداری کنید.

البته سوزن های کثیف تنها با مصرف داخل وریدی دارو مرتبط نیستند. شما باید با یک پزشک پیگیری کنید و پس از هر نوع نفوذ پوستی که شامل ابزارهای تیز یا سوزن باشد، به دنبال آزمایش باشید. روش‌های تزریق ناایمن، اگرچه نادر است، ممکن است در بیمارستان رخ دهد و نیاز به پیگیری فوری دارد. همچنین برای خالکوبی و سوراخ کردن بدن فقط از سوزن تمیز استفاده کنید.

9- افراد در معرض خون

چنانچه در معرض خون هستید، مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. اگر به هر دلیلی با خون فرد دیگری تماس پیدا کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. شاید خیلی نگران هستید، به اورژانس نزدیکترین بیمارستان خود بروید و یک آزمایش خون درخواست کنید.

10- وسایل بهداشت شخصی را به اشتراک نگذارید.

به عنوان مثال، تیغ، مسواک و ناخن گیر می توانند سطوح میکروسکوپی خون یا سایر مایعات بدن را که ممکن است آلوده باشند، حمل کنند.

ادامه مطلب  عمل بالون معده در اصفهان

11- رابطه جنسی ایمن را تجربه کنید.

رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه جنسی با چندین شریک، خطر ابتلا به هپاتیت B و هپاتیت C را افزایش می دهد.

12- دست هایتان را بشویید.

بلافاصله پس از استفاده از توالت، هنگام تعویض پوشک و قبل از تهیه یا خوردن غذا از صابون و آب گرم استفاده کنید. شستشوی دست اهمیت زیادی در جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری های عفونی دارد.

13- دستورالعمل های مربوط به همه داروها را دنبال کنید.

هنگامی که داروها با مصرف بیش از حد، نوع نامناسب یا با مخلوط کردن داروها نادرست مصرف شوند، کبد شما آسیب می بیند. هرگز الکل را با سایر داروها مخلوط نکنید حتی اگر همزمان مصرف نشوند. در مورد داروهای بدون نسخه، مکمل ها و داروهای طبیعی یا گیاهی که استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

14- واکسن بزنید

واکسن هایی برای هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد. متاسفانه، هیچ واکسنی علیه ویروس هپاتیت C وجود ندارد.

علائم ظاهری بیماریهای کبدی

دکتر هرندی زاده بیان می کند علائم بیماری های کبدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی پوست و چشم
  • خستگی و ضعف عمومی
  • تب و عفونت مزمن
  • سوء هاضمه، اسهال یا یبوست
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • درد شکم و تورم شکم
  • خارش پوست
  • تغییر رنگ ادرار و مدفوع

لازم به ذکر است که این علائم ممکن است ناشی از بیماری های دیگر نیز باشد، بنابراین در صورت تجربه هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

علائم از کار افتادن کبد

علائم از کار افتادن کبد شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  1. خستگی و ضعف عمومی
  2. تب و عفونت مزمن
  3. کاهش شدید اشتها و وزن
  4. تغییر رنگ پوست به سبزه‌ای زرد (زردی)
  5. خارش پوست
  6. تغییر رنگ ادرار و مدفوع
  7. تورم در شکم
  8. درد شکم

بهتر است بدانید علائم ذکر شده ممکن است ناشی از بیماری های دیگر نیز باشد، بنابراین در صورت تجربه هر یک از این علائم، بهتر است با پزشک خود مشورت داشته باشید.

پزشک گوارش در اصفهان

انتشار مقاله نارسایی کبد چیست و 14 روش پیشگیری از بیماری کبدی، صرفا برای اهداف آموزشی است و قرار نیست جایگزین توصیه های بهترین دکتر نارسایی کبد در اصفهان یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شود. دکتر هرندی زاده شما را تشویق می کند که هر گونه سوال یا نگرانی ممکن است داشته باشید با ایشان در میان بگذارید. برای قرار ملاقات و مشاوره درمان فوری کبد چرب با شماره  ۰۹۱۳۸۷۳۶۳۸۶ در تماس باشید.

در صورت تمایل این صفحه را به اشتراک در آورید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *